صفحه‌اصلی زندگی سالم چطور بر غم و اندوه از دست دادن والدین غلبه کنیم؟

چطور بر غم و اندوه از دست دادن والدین غلبه کنیم؟

2
0
اشتراک‌گذاری
girl at a funeral

کنار آمدن با مرگ والدین یکی از دشوارترین کارهایی است که ممکن است در زندگی انجام دهیم. چراکه ما هیچ وقت به معنا واقعی نمی توانیم با با این مسئله کنار بیاییم. راه

های زیادی برای زنده نگه داشتن یاد آن ها و ادامه زندگی روزمره وجود دارد. نکته مهم این است که شما باید به خودتان زمان بدهید تا مراحل پذیرش این واقعیت بگذرد و نباید

زیاد به خودتان سخت بگیرید چون این دوره زمان مشخصی ندارد و برای هر شخص می تواند متفاوت باشد. احساسی که تجربه می کنید منحصر به شما می باشد. هیچ وقت

خودتان را بادیگران مقایسه نکنید، رابطه ای که شما با والدین تان داشته شبیه هیچ کس دیگر نیست.

پیوند بین والدین و فرزندتان محکم ترین و مطمئن ترین رابطه انسانی است. زمانی که آن ها را از دست می دهیم، این پیوند پاره می شود و ما احساسات و عواطف شدیدی

مانند غم، تنهایی، ناامیدی، سرگردانی و خشم  را ممکن است تجربه کنیم.

زمان سوگواری خودتان را داشته باشید

ممکن است عمق غم و اندوهی که در این دوره تجربه می کنید برای شما عجیب و غیر قابل تحمل باشد، ولی باید بدانید که این موضوع کاملا طبیعی است. چراکه فردی که شما

را عمیقا و بدون هیچ شرطی و همواره دوست داشته است، دیگر کنار شما نیست. به خودتان زمان بدهید، انتظار نداشته باشید بعد از چند هفته همه چیز عادی شود. با خودتان

صبور باشید به یاد داشته باشید این دوره مراحلی دارد که بطور طبیعی  هر کدام مدتی طول خواهد کشید.

بپذیرید که والدین شما دوست دارند که شما به زندگی تان ادامه دهید

اگرچه ناراحت و دپرس شدن در این دوره نرمال است ولی با یاد داشته باشید که پدر و مادر شما را دوست دارند و  نمی  خواهند که این اتفاق آسیبی به زندگی شما بزند. سعی

کنید به کارهایی که از آن لذت می برید مشغول شوید و به خودتان فشار نیاورید.  ممکن است حرف زدن از عمل آسان تر باشد، ولی والدین تان زمانی خوشحال می شوند که

شما شاد و سرزنده باشید. قرار نیست که احساس غم و اندوه را سرکوب کنیم ولی باید به علایق مشترک بین خودتان و والدین تان فکر کنید و در انجام کارهایی که از آن لذت

می برید، تلاش کنید.

والدین   تان را به یاد داشته باشید

آن ها همیشه به عنوان بخش بزرگ و مهمی از زندگی ما باقی خواهند ماند، حتی اگر دیگر بین ما نباشند. خاطرات مشترک زیبایتان را بنویسید تا هیچ وقت فراموش نشوند و

همیشه به یاد داشته باشید که آن ها در قلب شما هستند. می توانید با افرادی که آن ها را می شناختند صحبت کنید و همچنین شما می توانید درباره والدین تان با مردمی که

آن ها را نمی شناختند، گفتگو کنید. این می تواند لایه جدیدی از رابطه با پدر و مادرتان را نمایان کرده و یاد و خاطرات آن ها را جاودان کند.

مراقب خودتان باشید

با خودتان مهربان تر از همیشه باشید. بیشتر استراحت کنید و به کارهایی بپردازید که به شما آرامش بدهد. دست از  احساس گناه و انتقاد از خودتان بر دارید. شاید آنقدر غمگین

باشید که چنین فرصتی به خودتان ندهید ولی سعی کنید حداقل ۸ ساعت بخوابید، سه وعده غذایی کامل بخورید و حداقل۱۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشید. شما از

هر زمان دیگر بیشتر نیاز به انرژی دارید، مطمئنا خوردن و خوابیدن یاد والدین تان را کم نمی کند ولی کمک می کند راحت تر با این موضوع کنار بیایید.

پنج مرحله سوگواری

سوگواری پنج مرحله دارد: انکار، خشم، اعتراض، افسردگی و پذیرش. این بدین معنا نیست که شما باید تمام این مراحل را بطور کامل طی کنید تا با غم از دست دادن والدین تان کنار بیایید. هر کس شیوه سوگواری خودش

را دارد. هیچ وقت اجازه ندهید کسی احساسش را به شما تحمیل کند. حتی بعنوان یک بزرگسال ممکن است احساس تنهایی و ترس داشته باشید، این کاملا طبیعی است.

با دوستان و افراد خانواده صحبت کنید

هیچ کس نباید این دوران را تنهایی طی کند. درست است که زمانی را برای تنهایی و تجزیه و تحلیل افکار و احساساتمان نیاز داریم ولی در نهایت باید اجازه دهید دوستانتان به

شما کمک کند. شاید آن ها کاملا احساس شما را درک نکنند ولی تمام تلاش شان را برای کمک به شما خواهند کرد.

اگر یکی از والدین تان را از دست دادید و دیگری زنده است، زمان بیشتر با او بگذرانید. ممکن است در ابتدا آمادگی صحبت در مورد غم و ناراحتی مشترک را نداشته باشید ولی این کار به شما کمک بزرگی خواهد کرد و آرام خواهید شد.

از مشاوره روان کمک بگیرید

اگر احساس می کنید که احساس غم و اندوه بر شما غلبه کرده و ناتوان شده اید. می توانید از یک متخصص که خارج از دایره دوستان  خانواده شما است کمک بگیرید. ممکن

است یک دیدگاه تازه بدون هیچ پیش زمینه ای، احساسات شما را بهتر درک کرده و راه حل مناسب تری به شما ارائه دهد.

دعا و نیایش کنید

اگر فرد مذهبی هستید، بیشتر به مناجات و مطالعه متون مقدس بپردازید. این کار تصویر بزرگ تری از زندگی به شما نشان داده و ذهن و قلب شما را آرام می کند.

از روزمرگی دور شوید زمانی که سوگواری تان تمام شد. تنوعی به برنامه های روتین زندگی تان بدهید. برنامه روزانه تان را کمی تغییر دهید. کار و تفریحات جدید را شروع کنید با

افراد بیشتری آشنا شوید، سفر کرده و به محیط های جدید و شاد بروید.

در نهایت برای کنار آمدن با ناراحتی از دست دادن والدین، باید این غم و اندوه را در آغوش گرفته و اجازه دهید این زخم به آرامی درمان شود و هیچ وقت فراموش نکنید که آن ها

همواره در قلب شما زنده خواهند ماند.

مترجم: مهسا امام پور  

لینک منبع

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.