صفحه‌اصلی روانشناسی تاثیر اوتیسم بر تصمیمات اقتصادی افراد

تاثیر اوتیسم بر تصمیمات اقتصادی افراد

0
0
اشتراک‌گذاری

مطالعه ای که اخیرا توانایی تصمیم گیری افراد مبتلا به اوتیسم را مورد بررسی قرار داده نشان می دهد، این افراد نسبت به دیگران تصمیمات منطقی تری می گیرند.

نتایج این تحقیق، که توسط محققان روان شناس دانشگاه کمبریج انگلستان (جورج فارمر، سایمن بارون کهن و ویلیام جی اسکای لارک) انجام شده، در مجله علم روان شناسی منتشر شده است.

در ایالات متحده آمریکا، تقریبا از هر ۶۸ کودک یکی به بیماری اوتیسم دچار است. تعداد بزرگسالان مبتلا به این بیماری به طور دقیق مشخص نیست؛ اما برآورد می شود که بیش از ۱ میلیون آمریکایی بالای ۱۸ سال به این بیماری مبتلا باشند.

به نظر می رسد افراد مبتلا به اوتیسم حساسیت کمتری نسبت به محرک های متنی دارند، و عوامل منحرف کننده کمتر بر توانایی جستجوی بصری آنها تاثیر می گذارد.

فارمر درباره ی انگیزه ی انجام این تحقیق می گوید: ” باور بر این است که افراد مبتلا به اوتیسم، دقت بیشتری به جزئیات دارند و کمتر بر تصویر کلی تمرکز می کنند. هدف ما بررسی تاثیر این ویژگی بر قدرت تصمیم گیری این افراد بود.”

فارمر و همکارانش برای بدست آوردن پاسخ سوال خود، وضعیت ۹۰ بزرگسال مبتلا به اوتیسم و ۲۱۲ بزرگسال را که از نظر سیستم عصبی طبیعی بودند مورد بررسی قرار

دادند. آنها از شرکت کنندگان خواستند در یک آزمایش آنلاین شرکت کنند. در این آزمایش، شرکت کنندگان باید میان محصولات مختلفی که در گروه های ۲ تایی تقسیم بندی

شده بودند و از ۲ جنبه با یکدیگر متفاوت بودند یکی را انتخاب می کردند؛ محققان در مرحله ی آخر این آزمایش، یک کالا به هر گروه اضافه کرده و از آن به عنوان طعمه و برای

منحرف کردن فرد استفاده می کردند.

به عنوان مثال شرکت کنندگان باید میان ۲ درایو USB که از ۲ جنبه ی دوام و ظرفیت با یکدیگر متفاوت بودند یکی را انتخاب می کردند. محصول A ظرفیت کمتری داشته (۱۶

گیگابایت) اما از طول عمر بالایی برخودار بود (۳۶ ماه)، در حالی که محصول B طول عمر کمتر (۲۰ ماه) و ظرفیت بالایی داشت (۳۲ گیگابایت). در آخر یک محصول که از هر دو

جنبه از دو محصول بالا بدتر بود با ظرفیت ۲۸ گیگابایت و طول عمر ۱۶ ماه به عنوان طعمه به شرکت کنندگان نشان داده می شد.

از نظر منطقی انتخاب طعمه، انتخاب درستی نیست و اگر فردی قادر باشد منطقی و با ثبات تصمیم بگیرد، نظر خود را تغییر نداده و USB سوم را انتخاب نخواهد کرد.

این محققان، علاوه بر آزمون بالا، توانایی شناختی شرکت کنندگان را مورد ارزیابی قرار داده ، ویژگی های اوتیسم را در افراد مشخص کردند.

در مجموع نتایج این مطالعه نشان می دهد افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به دیگران تصمیمات با ثبات بیشتری می گیرند و کمتر پیش می آید که تصمیمات خود را عوض کنند.

فارمر و همکارانش برای تایید نتایج حاصل، آزمایش دومی را انجام داده و تنها افرادی را در این آزمون شرکت دادند که نمره ی مقیاس سنتی اوتیسم آنها جزء ۱۰ درصد بالا و یا پایین این طیف بود. این آزمایش نتایج اولیه را تایید کرده، مشخص شد افرادی که ویژگی های اوتیسم در آنها بارز تر است، تصمیمات منطقی تری می گیرند.

در کل این مطالعه نشان می دهد، افراد مبتلا به اوتیسم منطقی تر هستند، کمتر تحت تاثیر عوامل شناختی قرار می گیرند و نحوه ارائه محصول و کلک های بازاریابی تاثیر چندانی بر انتخاب آنها ندارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک زیر وراجعه فرمایید:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/318165.php

ترجمه و تنظیم: سولماز ثابت قدم

 

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.