صفحه‌اصلی تغذیه راهنمای رژیم غذایی بیماران همودیالیز

راهنمای رژیم غذایی بیماران همودیالیز

0
0
اشتراک‌گذاری

کلیه یکی از اعضای مهم در دفع مواد زاید و سمی بدن می باشد. بنابراین با تغییر در عملکرد کلیه، رژیم غذایی نیازمند تغییراتی می باشد.می توانید تا زمانی که متخصص تغذیه شما، یک برنامه غذایی شخصی را برایتان آماده کند از این مقاله به عنوان راهنما استفاده کنید.
شما باید:
– مواد غذایی حاوی پروتئین بالا استفاده نمایید.
– از مصرف مواد غذایی پر نمک، پتاسیم و فسفر خودداری کنید.
– دقت کنید که چه میزان مایعات (شامل آب، چای، قهوه) می توانید مصرف کنید.

نمک و سدیم:
• نمک و مواد غذایی پر نمک کمتر مصرف کنید: این به کنترل فشار خون و کاهش وزن گیری بین جلسات دیالیز کمک خواهد کرد.
• به جای نمک از ادویه ها و طعم دهنده های کم نمک استفاده کنید.
• از استفاده از مواد جایگزین نمک که حاوی پتاسیم هستند بپرهیزید.

گوشت/ پروتئین:
افرادی که تحت همودیالیز قرار می گیرند باید پروتئین بیشتری مصرف کنند. پروتئین به حفظ سطوح پروتئین خون و ارتقا سلامتی کمک می کند. در هر وعده غذایی، غذاهای حاوی پروتئین بالا (گوشت، ماهی، گوشت پرندگان یا تخم مرغ)، یا روزانه حدود ۲۲۵ الی ۲۸۰ گرم غذاهای پر پروتئین مصرف کنید.
به عنوان مثال برای هر وعده می توانید ۱۰۰ گرم همبرگر، نصف سینه مرغ و یا یه عدد فیله متوسط ماهی مصرف کنید.
نکته: با اینکه آجیل، حبوبات، لوبیا، نخود و لپه حاوی پروتئین هستند اما مصرف آن ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پتاسیم و فسفر توصیه نمی شود.

نان/ غلات:
در صورتی که محدودیت مصرف کالری برای کاهش وزن یا تنظیم قند خون نداشته باشید می توانید به میزان دلخواه از این گروه مواد غذایی مصرف کنید. غلات و نان منبع خوبی برای دریافت انرژی هستند. اغلب افراد روزانه به مصرف ۱۱-۶ وعده (طبق مقادیر زیر) از این گروه نیازمندند.
مقادیر جهت هر بار مصرف:
• یک برش نان تست (سفید/ چاودار)
• نصف نان همبرگر
• نصف یک نان باگت متوسط
• ۱۵ سانتی متر مربع نان لواش
• نصف فنجان ماکارونی پخته ساده
• نصف فنجان برنج سفید پخته
• نصف فنجان غلات پخته شده (مانند حلیم)
• یک فنجان غلات سرد (مانند کورن فلکس)
• چهار عدد کراکر(بیسکوییت) بدون نمک
• یک فنجان و نیم پاپ کورن بدون نمک

نکته: برای جلوگیری از دریافت فسفر زیاد (برای محافظت از استخوان ها و عروق خود) از مصرف غلات کامل و سبوس دار و غذاهای پر فیبر اجتناب نمایید.

شیر/ پنیر/ ماست:
میزان مصرف روزانه لبنیات را به مقادیر زیر محدود کنید:
• نصف فنجان شیر
یا
• نصف فنجان ماست
یا
• ۳۰ گرم پنیر

نکته: مقادیر فسفر در تمام انواع شیر کامل، کم چرب و یا پر چرب یکسان است. اگر غذایی حاوی فسفر بالا مصرف کردید باید یک داروی دفع کننده فسفر به همراه آن غذا مصرف کنید.

لبنیات حاوی فسفر پایین:
(نکته: در خصوص مقادیر مصرف متناسب با وضعیت فعلی خود با متخصص تغذیه مشورت نمایید.)
• کره یا مارگارین
• پنیر خامه ای
• خامه
• پنیر ریکوتا
• خامه تزیینی کیک غیر لبنی

اگر شما در معرض خطر و یا مبتلا به بیماری های قلبی عروقی می باشید، لبنیات حاوی چربی بالا، ذکر شده برایتان مناسب نمی باشد.

میوه/ آب میوه:
تمام میوه ها حاوی مقادیری پتاسیم هستند اما برخی از آن ها پتاسیم بیشتری دارند و باید مصرفشان محدود شده و یا کلا مصرف نشوند. محدود کردن دریافت پتاسیم از قلب شما محافظت می کند.

میوه هایی که نباید مصرف شوند و یا مصرفشان محدود شود:
• پرتقال و آب پرتقال
• کیوی
• نکتارها
• انواع آلو خشک و آب آن ها
• کشمش و میوه های خشک
• موز
• ملون ها (طالبی، گرمک، ملون)

نکته: همیشه از مصرف میوه ستاره (کارامبولا) پرهیز کنید.
* این میوه بومی نواحی گرمسیری است اما به ندرت به صورت وارداتی در برخی مناطق ایران نیز یافت می شود.

روزانه ۲ الی ۳ وعده میوه کم پتاسیم مصرف نمایید.
هر وعده نصف فنجان و یا یک عدد میوه کوچک و یا ۱۱۵ گرم آب میوه می باشد.

میوه های مجاز:
• سیب (۱ عدد)
• انواع توت (نصف فنجان)
• گیلاس (۱۰ عدد)
• انگور (۱۵ دانه انگور)
• هلو (۱ عدد کوچک، تازه یا کنسروی و یا خشک)
• گلابی (نصف گلابی تازه یا کنسروی و یا خشک)
• آناناس ( نصف فنجان کنسروی و یا خشک )
• آلو تازه (۲-۱ عدد)
• نارنگی (۱ عدد)
• هندوانه (۱ برش کوچک)
• سالاد میوه و یا میوه خشک (نصف فنجان)

آب میوه های مجاز
• آب سیب
• آب زغال اخته
• آب انگور
• لیموناد

سبزی ها/ سالادها

تمام سبزی ها حاوی مقادیری پتاسیم هستند اما برخی از آن ها پتاسیم بیشتری دارند و باید مصرفشان محدود شده و یا کلا مصرف نشوند. محدود کردن دریافت پتاسیم از قلب شما محافظت می کند.

روزانه ۳-۲ وعده سبزیجات کم پتاسیم مصرف کنید. هر وعده نصف فنجان.

سبزی های مجاز:
• بروکلی (خام یا پخته)
• کلم
• هویج
• گل کلم
• کرفس
• خیار
• بادمجان
• سیر
• لوبیا سبز
• کاهو (یک فنجان)
• پیاز
• انواع فلفل
• تربچه
• شاهی
• کدو

▪️سبزی هایی که نباید مصرف شوند و یا مصرفشان محدود شود:
• سیب زمینی ها (سرخ کرده، چیپس یا سیب زمینی شیرین)
• گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی
• کدو تنبل (کدو حلوایی)
• شلغم
• چغندر
• چغندر سبز
• اسفناج پخته
• زردک
• آئوکادو
• مارچوبه پخته

دسرها:
بسته به میزان کالری مورد نیازتان، متخصص تغذیه ممکن است دسرهای پر کالری را به شما پیشنهاد دهد. انواع کیک، پای، شیرینی، کلوچه، شربت انتخاب های خوبی هستند.
نکته: مصرف دسرهای با پایه لبنیات و دسرهای حاوی شکلات، آجیل و موز را محدود کنید.
اگر شما مبتلا به دیابت می باشید، با توجه به نظر متخصص تغذیه تان دسرهای کم کالری را مصرف نمایید.

منوهای پیشنهادی:
صبحانه:
• آب زغال اخته ۱۱۰ گرم
• تخم مرغ ۲ عدد
• نان تست ۲ عدد، با کره یا مارگارین یا مربا
• قهوه ۱۷۰ گرم

✔️نهار:
• سالاد تن (حاوی ۸۵ گرم تن) با نان، کاهو و مقداری مایونز
(پیشنهادهای دیگر مانند ساندویچ تخم مرغ، ساندویچ مرغ، سالاد مرغ، گوشت گاو کباب شده، همبرگر کم نمک، سینه بوقلمون)
• سالاد کلم (کلم+ هویج+ کمی مایونز+ سرکه) نصف فنجان
• شربت زنجبیلی ۲۰۰ گرم

نکته: نوشابه ها حاوی پتاسیم بالا هستند. به جای نوشابه می توانید شربت زنجبیلی و یا لیموناد مصرف کنید.

✔️شام:
• همبرگر (۱۱۰ گرم) به همراه نان همبرگر و ۱-۲ قاشق سس کچاپ
• سالاد (یک فنجان حاوی کاهو، خیار، تربچه، فلفل سبز، روغن زیتون و سرکه)
• لیموناد (۲۰۰ گرم)

✔️میان وعده:
• شیر (۱۰۰ گرم)
• یک تکه پای سیب

سعی کنید در طی هفته ۲-۳ نوبت ماهی مصرف کنید. اغلب ماهی ها غنی از امگا-۳ هستند که برای سلامت قلب مفید است. ماهی تن و سالمون (تازه یا کنسرو کم نمک) و صدف انتخاب های ایده آلی برای پروتئین های مناسب قلب هستند.

نکته: این دستور غذایی پیشنهادی به طور تقریبی حاوی:
• ۲۱۵۰ کالری
• ۹۱ گرم پروتئین
• ۲۳۰ میلی گرم سدیم
• ۱۸۰۰ میلی گرم (۴۶ میلی اکی والان) پتاسیم
• ۹۵۰ میلی گرم فسفر
می باشد.

✍?تنظیم و ترجمه: دکتر زهرا یادگارفر

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید