صفحه‌اصلی زندگی سالم خواب آلودگی بهاری

خواب آلودگی بهاری

1
0
اشتراک‌گذاری

آیا با وجود استراحت کامل در ایام عید و خواب کافی باز هم احساس خواب آلودگی دارید؟
آیا با چند ساعت پیاده روی در طبیعت و انجام فعالیت مختصر احساس خستگی شدید و نیاز مفرط به خواب و استراحت دارید؟
اگر پاسخ شما به سوالات فوق مثبت است، مقاله زیر را حتما مطالعه فرمایید؛

خواب آلودگی در فصل بهار شایع و تا حد زیادی طبیعی است، و در اکثریت موارد با گذشت فصل این عارضه از بین می رود. گر چه تغییرات خلق و خواب آلودگی و خستگی در برخی موارد می تواند جزء دسته اختلالات خلقی از نوع افسردگی فصلی باشد که نیاز به درمان ویژه دارد.

در فصل بهار بعلت افزایش طول روز و تابیدن بیشتر خورشید، این وضعیت ایجاد می شود.در واقع ساعت بیولوژیک بدن که با ساعتهای طولانی شب تنظیم شده است، در فصل بهار نمی تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژیش به سرعت تحلیل رفته، بنابراین فرد به ختلال_خواب از نوع پرخوابی مبتلا می شود.

این تغییرات فصلی؛ سالمندان، افرادی که مشکلات قلبی-عروقی- مغزی دارند، افراد دچار خستگی مزمن، افرادی که کار فکری زیاد و تحرک بدنی کم دارند را بیشتر متاثر می کند.

 

راهکارهای پیشنهاد شده برای مقابله با خواب آلودگی بهاری به قرار زیر است؛
*خواب کافی و منظم شبانه و نه بیش از حد( چرا که هر قدر فرد بیشتر بخوابد، بیشتر احساس کسالت و خواب آلودگی می کند.)
*شستن دست و صورت بعد از بیدار شدن از خواب با آب سرد
*چرت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه میان روز
*تحرک بدنی کافی و پیاده روی
*حمام آب گرم قبل از خواب جهت شل شدن عضلات و خواب عمیق و راحت و دوش آب ولرم پس از خواب در جهت رفع خواب آلودگی و کسالت
*مصرف حداقل چربی، لبنیات و شیرینی جات
*مصرف بیشتر میوه، آب میوه و سبزیجات تازه
*پرورش گل و گیاه در یک باغچه کوچک و همزیستی با گیاهان و یا نگهداری از حیوانات خانگی
*چای و قهوه(میزان کافی، نه زیاد)
*غذاهای آهن دار
*مصرف صبحانه کامل و سرشار از پروتئین

 

توصیه می شود در صورت شدید بودن و یا ادامه یافتن علائم و افت کیفیت زندگی، حتما فرد جهت بررسی اختلال افسردگی به متخصص سلامت روان وخواب مراجعه داشته باشد.

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید