صفحه‌اصلی اخبار شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز اتیسمی

شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز اتیسمی

4
0
اشتراک‌گذاری

خاص پرس: معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز مبتلا به اتیسم و ۶۵ هزار دانش آموز دیرآموز گفت: دیرآموزها به مدارس عادی می‌روند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند.

محمدحسن عظیم عراقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان از چند روز گذشته گفت: نوآموزان بدو ورود مطابق شرایطی که اعلام شده به مدارس مراجعه کرده و نوبت دریافت می کنند و برای انجام غربالگری شنوایی، بینایی و هوش در پایگاه‌های سنجش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او افزود: تست‌های اولیه در پایگاه‌های سنجش انجام می‌شود و اگر همکاران ما نسبت به وضعیت کودکی مشکوک شود وی را به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌دهند تا در آنجا با دو ابزار دیگر کنترل و مجددا سنجیده شود.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی کودکان اتیسم گفت: اگر در مرحله دوم نیز کودکی مبتلا به اتیسم تشخیص داده شود به مراکز ویژه معرفی می‌شود. سال گذشته حدود ۲۳۱ کودک مبتلا به اتیسم شناسایی شدند و در مجموع بیش از ۲۰۰۰ کودک مبتلا به اتیسم در مدارس داریم.

عظیم عراقی درباره علت افزایش ابتلا به اتیسم گفت: یک علت رو به افزایش بودن آمار اتیسم این است که خانواده‌ها بیشتر به مراکز مراجعه می‌کنند. متاسفانه با فرهنگ پنهان کاری معلولیت در برخی خانواده‌های دارای عضو معلول روبرو هستیم اما با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های ارائه شده از بار این پنهان کاری‌ها کاسته شده و طبیعی است که فرزندانشان بیشتر مراجعه کنند.

وی درباره روند شناسایی و درمان دانش آموزان دیرآموز نیز گفت: بیش از ۶۵هزار دانش آموز دیرآموز داریم که در روند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و سنجش کودکان ۵ سال تمام پیش دبستانی شناسایی شده‌اند و معمولا دارای یک انحراف معیار پایین‌تر از هوش عادی هستند.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: دیرآموزها به مدارس عادی می‌روند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود. در این صورت احتمال دارد هوش بهر آنها چند نمره‌ای افزایش یابد و از آن حالت هوش مرزی و دیرآموزی خارج شوند. به همین علت تاکید داریم سنجش سلامت یک سال زودتر و از دوره پیش دبستانی انجام شود تا فرصت داشته باشیم مداخلات درمانی انجام دهیم و کمک کنیم تا بچه‌ها در شرایط آموزشی بهتری قرار بگیرند و با آسیبی در رشد تحصیلی روبرو نشوند.

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.