صفحه‌اصلی دسته‌بندی نشده راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه اتیسم

راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه اتیسم

6
0
اشتراک‌گذاری

خاص پرس: نخستین مدرسه دانش آموزان دختر اُتیستیک با نام «فرشتگان آسمانی» در منطقه ۲ تهران افتتاح شد.

محسن غفوریان معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران، در مراسم افتتاحیه و راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه استثنایی طیف اتیسم به نام فرشتگان آسمانی، گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۱۰۰ دانش آموز طیف اتیسم در کشور تحصیل می‌کنند که بالغ بر ۱۰۰ نفر آنها در مدارس عادی قرار دارند و با توجه به اینکه راه اندازی مدرسه خاص طیف اتیسم برای گسترش کیفیت آموزش به دانش آموزان این طیف یک ضرورت است، نخستین مدرسه ویژه آن برای دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی افتتاح شد.

او همچنین با اظهار تأسف از اینکه امروزه در دانشگاه‌های کشور آنطور که باید متخصصین طیف اتیسم تربیت نمی‌شوند، افزود: این مسئله تبدیل به چالشی اساسی در حوزه آموزش این طیف شده است در حالی که دانش آموزان اتیسم می‌توانند با عشق، علاقه و مهربانی معلمینشان و پشتیبانی‌های دولت و والدین به موفقیت‌های چشمگیری در آینده دست یابند. بیشتر این دانش آموزان استعدادهایی قابل توجه دارند که باید در قالب ایجاد چنین مدارسی رشد کرده و شکوفا شوند. از تمام مربیان و معلمانی که در سراسر کشور برای دانش آموزان طیف اتیسم به هر شکلی زحمت می‌کشند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران در ادامه با اشاره به تدابیر آموزش و پرورش استثنایی برای توسعه مدارس ویژه دانش آموزان طیف اتیسم، ادامه داد: بر اساس تدابیر انجام گرفته که تا پایان مهر ماه امسال عملی می‌شود، محتوای آموزشی ویژه برای مهارت آموزی در دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است که به زودی در اختیار مربیان و والدین برای آموزش به این دانش آموزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر آن بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته با سازمان نوسازی مدارس، ساخت، توسعه و استاندارد سازی مدارس ویژه طیف اتیسم با جدیت تحت پیگیری قرار گرفته و هرآنچه برای افزایش کیفیت آموزش این طیف مورد نیاز است، از این پس تأمین شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مدارس طیف اتیسم؛ نمونه ای کوچک از برقراری عدالت آموزشی

در ادامه مراسم افتتاحیه مدرسه فرشتگان آسمانی ( ویژه دانش آموزان طیف اتیسم )، باقری مدیرکل اداره آموزش و پرورش تهران بزرگ با بیان اینکه عدالت آموزش باید در شاخصه‌های مختلف برای طیف‌های مختلف خاص در همه جای کشور مورد توجه و اقدام قرار گیرد، ادامه داد: ساخت و راه اندازی مدرسه ویژه طیف اتیسم یکی از نمونه‌های کوچک این عدالت است که باید بیش از این توسعه یابد، زیرا دانش آموزان این طیف نیازمندی‌های ویژه و خاصی از نظر آموزشی دارند که شاید در سایر مدارس عادی به طور اختصاصی در اختیارشان قرار نگیرد، بنابراین برای توسعه آموزش و پرورش هر کشور باید به نیازهای طیف‌های مختلف دانش آموزان آنجا توجه شود.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش تهران بزرگ همچنین با تأکید بر اینکه پیشرفت و توسعه هر کشوری مستلزم داشتن دانش آموزانی با استعداد و ارائه صحیح و با کیفیت خدمات آموزش و پرورش در آن کشور است، ادامه داد: تهران بیشترین تعداد دانش آموزان طیف اتیسم را دارد و به همین علت مدرسه فرشتگان آسمانی در این شهر افتتاح شد، البته با توجه به نیاز دانش آموزان اقدامات لازم برای افزایش تعداد این مدارس و توسعه خدمات آموزشی ویژه آن ادامه دارد.

تحصیل ۵۰۰ دانش آموز طیف اتیسم در تهران

شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران در اختتامیه این مراسم با اشاره به اینکه از میان ۲ هزار و ۱۰۰ دانش آموز طیف اتیسم کشور، ۵۰۰ نفر در تهران تحصیل می‌کنند، گفت: مدرسه فرشتگان آسمانی در حالی افتتاح می‌شود که گنجایش ۴۰ دانش آموز دختر طیف اتیسم را دارد و علاوه بر آن خدماتی همچون گفتار درمانی و سایر آموزش‌های لازم به شکل خاص‌تر و ویژه‌تر مختص طیف اتیسم در این مدرسه برای رشد مهارت‌ها و استعدادهای دانش آموزان ارائه می‌شود به همین علت مدرسه طیف اتیسم با سایر مدارس استثنایی تفاوت‌هایی خاص‌ دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران همچنین افزود: آن دسته از دانش آموزانی که در مدرسه فرشتگان آسمانی نیستند، یقینا در سایر مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که البته تدابیر لازم برای توسعه تعداد این مدارس حتی در مقاطع بالاتر اتخاذ شده و در حال پیگیری است، از سوی دیگر با توجه به وجود استعدادهای ویژه در این دانش آموزان، باید بیش از پیش توسعه آموزش برای آنها مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن سرویس ایاب و ذهاب محصلان طیف اتیسم مدرسه فرشتگان آسمانی در تهران رایگان است.

وی با اشاره به اینکه اختلال اتیسم درمان خاصی ندارد، یادآوری کرد: اتیسم درمان ندارد چون بیماری نیست بلکه فقط یک تفاوت است و بهترین راه رویارویی با آن، شناخت خوب و کامل ماهیت اتیسم است و در این زمینه اگر این اختلال در سنین پایین سریعتر تسکین داده شود با مداخلات بالینی به هنگام بستر رشد آن به بهترین شکل مهیا می‌شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنیپ
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.