خانه اخبار داروی خوراکی ایرانی آهن زدا رونمایی شد

داروی خوراکی ایرانی آهن زدا رونمایی شد

5208
0

خاص پرس: داروی خوراکی نانوجید (دفرازیروکس) مورد مصرف بیماران تالاسمی با حضور پزشکان، متخصصان، نمایندگانی از وزارت بهداشت و جمعی از بیماران و … در تهران رونمایی شد.

این دارو قرار است جایگزین نمونه تزریقی داروی دسفوناک باشد.

۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور به انواع بیماری تالاسمی مبتلا هستند، و در این میان حدود ۱۶ هزار نفر مبتلا به تالاسمی ماژور (شدید) هستند و نیازمند مصرف داروهای آهن زدا.

پیشتر داروی دسفرال که یک داروی تزریقی و تولید شرکت نورازتیس کشور سوئیس است در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گرفت، اما بیش از یک سال است که داروی دسفوناک که نمونه داخلی همان داروست تحت پوشش بیمه قرار گرفت و واردات دسفرال کاهش قابل توجهی یافت.

مسئولان وزارت بهداشت کاهش تولید شرکت سوئیسی را دلیل این محدودیت عرضه اعلام کردند.

اکسجید داروی خوراکی آهن زدا و تولید همان شرکت سوئیسی است که در بازار ایران برای هر ماه مصرف با قیمتی معادل ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان نسخه می شد و کمتر بیمار تالاسمی توان خرید آن را داشت و اغلب همان داروی تزریقی دسفوناک که تولید شرکت روناک دارو بود و با قیمتی رایگان عرضه می شد، مصرف می کردند.

حال شرکت نانو حیات دارو، داروی نانوجید را که گفته می شود نمونه داخلی همان داروی اکسجید است، تولید کرده اند.

این دارو از سوی بیمه های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح رایگان و بیمه خدمات درمانی با هزینه ای معادل ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برای دُز مصرف یک ماهه در اختیار بیماران قرار می گیرد.

دکتر مجید آراسته،رییس سابق انجمن تالاسمی ایران که در رونمایی این دارو حضور داشت به خاص پرس گفت: داروی خوراکی آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی در سه دوز ۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۰ میلی‌گرم تولید شده است که به دلیل تغییرات ملکولی به وجود آمده نسبت یه مشابه خارجی راحت‌تر برای بیماران تالاسمی قابل مصرف است و برای مصرف آن نیازی به حل آن در آب نیست.

آراسته با بیان اینکه این دارو از آنجایی که کاملا مشابه نمونه خارجی است و مواد اولیه آن از کشور آلمان تهیه شده است به تایید سازمان و غذا و دارو برای عرضه رسیده است.

حال باید دید واکنش بیماران نسبت به کیفیت این داروی ایرانی چگونه است؟

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here