خانه اخبار «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» می شود

«تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» می شود

2349
0

به همت بنیاد امور بیماری‌های خاص و شهرداری تهران کلید خورد

پروژه «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» به همت بنیاد امور بیماری‌های خاص و اداره کل سلامت شهرداری تهران و با حضور جمعی از مدیران شهری و ورزشکاران و هنرمندانی، چون علی پروین و سروش صحت به عنوان سفیران دیابت در سالن همایش‌های برج میلاد کلید خورد.

 در مراسم افتتاحیه، که ۲۹ بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، دکتر فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران، شهربانو امانی و محمود میرلوحی از اعضای شورای اسلامی شهرتهران، ، قباد شهبازی رییس هیئت مدیره شرکت نووونوردیسک پارس، میهمانان بین المللی، چون فردریکو سورا مدیر تغییر دیابت شهر رم و جمعی از مسئولان خانه‌های سلامت محلات، دبیران کانون‌های دیابت و پزشکان سرای محلات، مراقبین سلامت آموزش و پرورش و نمایندگان انجمن‌های فعال در حوزه دیابت حضور داشتند.

چاقی، کم‌تحرکی و استرس؛ گرفتاری مردم تهران

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این همایش کم‌تحرکی، چاقی و استرس را سه عامل تهدیدکننده سلامت شهروندان تهرانی دانست و افزود: برنامه‌هایی جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت در پایتخت در حال انجام است.

وی اظهار داشت: مردم تهران به دلیل تغییر سبک زندگی درگیر مسائلی همچون کم‌تحرکی و افزایش وزن شده‌اند که انجام تغییرات جدی در این زمینه امری ضروری به شمار می‌رود.

نصیری با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در سطح تهران، گفت: کم‌تحرکی، چاقی و استرس ناشی از زندگی در کلان‌شهر از جمله مشکلاتی است که پایتخت‌نشینان گرفتار آن هستند و باید به صورت جدی به این مسئله پرداخته شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران مقوله بیماری‌های غیرواگیر را جدی خواند و گفت: نرخ شیوع دیابت در تهران بالاتر از سایر شهر‌ها و میانگین کشوری است که باید تلاش کنیم با هم افزایی از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف تهران در کنترل این بیماری استفاده کنیم.

نصیری گفت: اجرای طرح «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» می‌تواند نتایج مؤثری را داشته باشد و ترویج آن در سایر استان‌ها نیز تکرار شود. در شهرداری تهران طی چند ماه گذشته تیم‌های ویژه و حرفه‌ای در این زمینه شکل گرفته تا بتوانیم با همکاری بخش‌هایی همچون وزارت بهداشت، بنیاد بیماری‌های خاص و سایر سازمان‌های مردمی حوزه دیابت در کنترل دیابت موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم طی سه سال آینده با اجرای این پروژه وضعیت بهتری در کنترل دیابت شهروندان داشته باشیم، گفت: مدیریت چاقی و دیابت در پایتخت، اجرای نقشه دیابت، ارائه آموزش‌های منسجم و افزایش آگاهی شهروندان، همچنین ارائه خدمات بهینه در کنترل عوارض دیابت از اهداف اصلی برنامه تهران پایتخت، تغییر دیابت به شمار می‌رود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مشخصات اماکن و مراکز ارائه دهنده خدمات تخصصی حوزه دیابت، بوستان‌های مناسب سازی شده برای پیاده روی در سامانه تهران پایتخت تغییر دیابت به ثبت خواهد رسید و من امیدوارم سایر سازمان‌های ذیربط نیز ما در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند تا ظرف سه سال آینده شاهد تغییرات اساسی در اصلاح سبک زندگی شهروندان، افزایش پیاده روی و توجه به سبک زندگی سالم و ارتقای دسترس پذیری به خدمات حوزه سلامت در شهر تهران باشیم.

فوت سالانه ۳۰۰ هزار ایرانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر

دکتر باقر لاریجانی معاون وزیر بهداشت نیز با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: یک چهارم جمعیت ایران چاقند و ۵۷ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند و این مسائل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

وی اظهار داشت: بسیای از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت علل مرگ و میر در کشور است و در واقع ۳۰۰ هزار مرگ در سال به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندند.

رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کشور ما براساس تعهد جهانی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقداماتی انجام داده است و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، ولی تنها وزارتخانه نمی‌تواند نتایج مؤثری را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سند ملی در این زمینه در شورای عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه شده است، گفت: مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیمارِ‌های غیرواگیر به شمار می‌رود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، گفت: نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشمگیر دیابت وجود دارد و در واقع شیوع دیابت در حال افزایش است و یک تهدید جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود.

معاون وزیر بهداشت گفت: دیابت پنجمین علل مرگ و میر در ایران است و با شیوع دیابت در کشور ما بیش از ۱۰ درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر بیماری‌زا در تمام استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: شرایط به لحاظ این بیماری‌ها در همه کشور خوب نیست و برخی از استان‌ها وضعیت نامطلوب‌تری دارند. دیابت در افراد بالای پنجاه سال بالا است و ۵۰ درصد این افراد یا دیابت دارند و یا زمینه ابتلا به این بیماری در آن‌ها وجود دارد، همچنین دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد هزینه بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود، گفت: در تهران به دلیل افزایش آگاهی، بهبود رتبه در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری داشته‌ایم. البته در برخی مناطق تهران همچون منطقه ۱۲، ۱۶ و ۲۰ بیشترین مرگ و میر ناشی از قلبی و عروقی که دیابت می‌تواند زمینه آن باشد وجود دارد.

رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: باید برای تهران استراتژی روشنی در مقابله با این بیماری داشته باشیم. بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود ۳۰ درصد فشار خون دارند و ۲۵ درصد گرفتار چربی خون هستند.

وی گفت: شیوع دیابت در کشور بیش از ۱۰ درصد است و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. همچنین پوشش درمان دیابت در تهران در گروه‌های سنی پایین کمتر است و تلاش جهت توسعه مراکز درمان دیابت در حال انجام است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود.

۶۰ درصد دیالیزی‌ها مبتلا به دیابت بوده‌اند

دکتر فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز در این همایش گفت: ۶۰ درصد از مردمی که دیالیز می‌کنند مبتلا به بیماری دیابت بوده‌اند، در این راستا و برای کنترل دیابت ۵۰ مرکز کلینیک دیابت راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: دیابت یکی از موضوعات مهم دنیا است و هر روز شاهد افزایش آمار دیابت در جهان هستیم.

هاشمی افزود: کلینیک‌های تخصصی خوبی راه‌اندازی شده است، اما نتایج خوبی در زمینه کاهش آمار دیابت به دست نیاورده‌ایم؛ بسیاری از مردم مبتلا به دیابت هستند و در شهر‌ها آمار دیابت بیشتر از روستا‌ها است.

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص افزود: ۶۰ درصد از مردمی که دیالیز می‌کنند مبتلا به بیماری دیابت بودند، در این راستا و برای کنترل دیابت ۵۰ مرکز کلینیک دیابت راه‌اندازی شده، ولی نتایج خوبی بدست نیامده است؛ متاسفانه با افزایش تکنولوژی شیوع بیماری‌ها بیشتر شده که به نظرم ساختار آن باید تغییر کند.

هاشمی گفت: شهرداری برای تغییر دیابت در تهران باید فرهنگ سازی کند و ساختار‌هایی را فراهم کند؛ به نظرم آموزش و پرورش و صدا و سیما در زمینه افزایش آگاهی و فرهنگ می‌توانند ما را در تغییر دیابت کمک کنند.

وی بیان کرد: ما نیازمند مکان‌های عمومی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب هستیم، باید جلسات متعددی با سازمان‌های ذیربط داشته باشیم تا برنامه‌ریزی خوبی در زمینه تغییر دیابت در شهر تهران انجام شود و من امیدوارم تهران به الگویی برای سایر شهر‌های کشور تبدیل شود.

تغییر چهره پایتخت در زمینه دیابت با آموزش به شهروندان

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش اعلام کرد: شورای شهر تهران برای تغییر چهره پایتخت به ویژه در زمینه کاهش شیوع دیابت و پیشگیری از آن در کنار شهروندان است. از این رو در برنامه سوم توسعه به موضوع آموزش‌های شهروندی به طور جدی پرداخته ایم و همه باید برای تغییر رویکرد پارلمان شهری در خصوص توسعه شهری تلاش کنیم.

وی همچنین پیام محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران را قرائت کرد که بر اساس آن بر اقدامات اطلاع رسانی و تغییر سبک زندگی و بازنگری در روند گذشته و انتخاب یک رویکرد عملی برای توسعه شهر تاکید شد. در بخش هایی از این پیام آمده بود: امروزه دیابت زندگی شهروندان را تهدید می کند ،چرا که شاهد بودیم در نیم قرن گذشته شهرهای ما با افزایش چشمگیر جمعیت مواجه بودند  این در حالی بوده که زیرساخت های شهری به این رشد جمعیت توسعه نیافته است. در تهران رشد دیابت دو برابر متوسط رشد جهانی این بیماری است و به همین دلیل باید فکری در این خصوص کرد.

کنترل دیابت  با مداخلات هوشمندانه

همچنین فدریکو سورا ،  مدیر تغییر دنیای دیابت شهر رم در مراسم افتتاحیه پروژه “تهران پایتخت تغییر دیابت سخن گفت. او با اشاره به شیوع دیابت در دنیا از ۴.۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۹ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است ، گفت: به عبارت دیگر امروز در دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر با دیابت زندگی می کنند.

او ادامه داد: پیش بینی می شود شیوع دیابت تا سال ۲۰۴۵ به ۱۱.۷ برسد. در صورتی که بتوانیم تا سال ۲۰۴۵ تعداد افراد چاق را تا ۲۵ درصد نسبت به امروز کاهش دهیم می توانیم به این هدف که تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر به دیابت مبتلا باشند را بگیریم.

اسطوره پرسپولیس سفیر سلامت دیابت شد

در جریان این مراسم علی پروین پیشکسوت فوتبال ایران و تیم پرسپولیس نیز حضور داشت که به عنوان سفیر سلامت دیابت انتخاب شد.

همچنین هنرمندانی، چون سام درخشانی، مهدی پاکدل و سروش صحت به عنوان سفیران فرهنگی دیابت معرفی شدند تا برای فرهنگ سازی در زمینه کاهش شیوع دیابت در بین شهروندان تلاش کنند.

رونمایی از نرم افزار تلفن همراه دیابتو

در این مراسم از نرم افزار تخصصی تلفن همراه با عنوان «دیابتو» دارای بخش هایی، چون ورزش، آموزش، پارکها، پزشک معالج، غربالگری، بروشور‌های آموزشی و… برای مبتلایان دیابت و سایر شهروندان رونمایی شد.

ورزشکاران، هنرمندان و مدیران شهری و فعالان حوزه سلامت با رونمایی از این نرم افزار مردم را به حرکت در راستای انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرک، تغییر سبک زندگی، جلوگیری از پرخوری و اصلاح تغذیه روزانه جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت تشویق کردند.

دکتر عبدالرضا معادی،  مشاور ارشد رئیس بنیاد امور بیماری های خاص و مدیر پروژه تهران پایتخت  تغییر دیابت در مراسم افتتاحیه پروژه “تهران پایتخت تغییر دیابت” در خصوص اپلیکیشن دیابتو توضیح داد: اپلیکیشن دیابتو با هدف کمک به آموزش و دسترسی بهتر افراد دیابتی به مراکز درمانی مکان های ورزشی کارگاه های آموزش طراحی شده است.

او گفت: در این اپلیکیشن علاوه بر آدرس و شماره تماس پزشکان متخصصین دیابت آدرس مراکز غربالگری، کلینک های دیابت،پارک ها و مراکز ورزشی، کارگاه‌های آموزشی و سایر اطلاعات مربوط به دیابت وجود دارد.

معادی  درباره پروژه«تهران پایتخت تغییر دیابت» گفت: « رویکرد اصلی این پروژه حول محور اطلاع‌رسانی، آموزش و ارائه و تنظیم زیر ساخت‌های مناسب و خدمات مطلوب در این خصوص و هدف از این کار نیز پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع دیابت است».

مشاور رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ادامه داد: « برآنیم الگویی را برای مدت سه سال با برنامه‌ریزی مشخص و زمان‌دار آغاز کنیم که شامل فعالیت‌هایی خواهد بود که به تغییر سبک زندگی افراد و ارتقا آگاهی آنها در حوزه دیابت با چند رویکرد بینجامد. نخست اینکه کاری کنیم افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به واسطه اطلاع‌رسانی و غربالگری نسبت به بیماری خود آگاه شوند. همچنین کاری کنیم تا افرادی مبتلا به دیابت و اطرافیانشان از جمله خانواده، همکاران یا  حتی همکلاسی‌ها‌ی یک فرد مبتلا به دیابت و همه شهروندان با موضوع دیابت آشنا شوند. ضمن اینکه فرد دیابتی بتواند با کسب آموزش لازم، بیماری خود را مدیریت و کنترل کند».

معادی با بیان اینکه مداخلات شهری می تواند به اصلاح سبک زندگی بینجامد،گفت:« با استفاده از امکانات دیجیتال می‌توان شرایطی را فراهم کرد که افراد بتوانند به نزدیکترین مراکز ورزشی و پارک‌ها، برنامه‌های آموزشی و غربالگری و … دسترسی پیدا کنند».

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here