خانه ویژه ها راه‌اندازی سامانه بانک نرم افزاری بیماران خاص چهارمحال و بختیاری

راه‌اندازی سامانه بانک نرم افزاری بیماران خاص چهارمحال و بختیاری

2345
0

برگزاری نخستین جلسه کمیته بیماران خاص استان چهار محال و بختیاری در سال ۹۸

نخستین جلسه کمیته بیماران خاص استان چهار محال و بختیاری در سال ۹۸ در هفته نخست خرداد ماه با حضور سمن‌های فعال در حوزه سلامت، نمایندگاه دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، سازمان انتقال خون، بهزیستی، تامین اجتماعی، هلال احمر، بیمه سلامت، صدا و سیما،کمیته امداد، وزارت، بانک‌ها، اداره ورزش و جوانان و سایر بخش های مرتبط برگزار شد.

این جلسه  در محل استانداری شهرکرد به ریاست جعفر مردانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور اعضا این کمیته برگزار شد.

به گزارش سایت خاص پرس، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در این جلسه گفت: ارائه خدمات شایسته به بیماران خاص باید مبتنی بر احصاء و رصد دقیق آمار و اطلاعات بیماران خاص باشد که این موضوع با ایجاد بانک اطلاعاتی از نحوه ارائه خدمات، توسط خدمات‌دهندگان و وضعیت و شرایط خدمات‌گیرندگان عملی خواهد شد.

مردانی بر تشکیل کمیته بیماران خاص در مراکز شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: با همکاری دستگاه‌های ذیربط دولتی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، کیفیت ارائه خدمات به بیماران خاص ارتقا خواهد یافت.

افزایش نرخ ارز، کمبود دارو و گران شدن  داروهای کلیوی و هزینه‌های چکاپ، یکی از موضوعاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

سولماز رمضانی،کارشناس بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این جلسه با اشاره به تعداد بیماران کلیوی استان، گفت: حدود ۳۸۰ بیمار کلیوی در استان شناسایی شده که تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند. او ادامه داد: هزینه ویزیت و خدمات بستری در بیمارستان از بیماران دریافت نمی‌شود، اما بسیاری از آزمایشات باید در مراکز بیرون انجام شود که هزینه های سنگینی را برای بیماران در بردارد.

 همچنین او از راه‌اندازی سامانه بانک نرم‌افزاری بیماران خاص در روزهای آتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا سایر بخش‌ها نیز در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

رحمت الله داوودیان نماینده انجمن بیماران کلیوی شهرکرد نیز گفت: وزارت بهداشت متعهد به پرداخت هزینه داروهای خارجی و پیوند کلیه نیست و تامین این هزینه ها بیماران را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. این در حالی است که بیماران پیوندکلیه باید داروی خارجی مصرف کنند یا حداقل کیفیت داروی ایرانی بهتر شود.

او ادامه داد: هزینه های بعد از پیوند کلیه نیز بر عهده خود بیمار است و هزینه‌های چکاپ و آزمایشات بعدی تحت پوشش بیمه یا بسته حمایتی دولت قرار ندارد.

در ادامه این جلسه نادر احمدیان، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهر شهرکرد گفت: بیماران خاص و به صورت ویژه بیماران سرطانی به دلیل نوسانات قیمت داروها برای ادامه درمان قادر به برنامه ریزی و تهیه دارو نیستند.

 رضا محمدی ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در این جلسه گفت: مبنا در تامین دارو، داروهای تولید داخل هستند. اما در این میان حدود ۱۰ درصد بیماران الزاما باید داروی خارجی مصرف کنند.

 در ادامه این جلسه به مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر  اشاره و گفته شد: به دلیل بدهی دانشگاه به شرکت‌های پخش‌دارو، این شرکت‌ها دارو را به صورت نقدی در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند.

عظیمه رستمی نماینده انجمن تالاسمی نیز در این جلسه با اشاره به مشکل اشتغال بیماران خاص گفت: بسیاری از بیماران قادر به دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی نیستند و انتظار دارند به صورت مستقیم برای آنها فرصت شغلی فراهم شود.

پس از بیان مشکلات و معضلات بیماران خاص استان، در این جلسه مصوب شد:

 جلسه‌ای با محوریت اداره کل تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی و با حضور انجمن‌های بیماران خاص و اداره کل فنی و حرفه‌ای تشکیل و اعضای هیات مدیره انجمن‌ها در خصوص شرایط ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز بیماران خاص و توانمندسازی بیماران خاص اقدام لازم را انجام دهند.

با توجه به اظهارات نماینده دانشگاه علوپزشکی مبنی بر راه‌اندازی سامانه بانک نرم افزاری بیماران خاص در روزهای آتی مقرر شد تا حداکثر در مدت ۲ ماه، این سامانه به بهره‌برداری برسد و مراتب جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه کمیته بیماران خاص استان منعکس شود.

در همین باره پس از راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی بیماران خاص، اعضای کمیته بیماران خاص استان موظف هستند تا تمامی اطلاعات و آمار مربوط به بیماران خاص زیر مجموعه خود را در این سامانه ثبت و به طور منظم بروزرسانی کنند.

یکی دیگر از مصوبات این جلسه تشکیل کمیته بیماران خاص در شهرستان‌های تابعه به ریاست فرمانداران و ارائه گزارش عملکرد کمیته شهرستان ها به صورت سالیانه به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان بود.

همچنین مقرر شد دبیر شورای هماهنگی بانک های استان با رویکرد حمایتگرانه نسبت به بیماران خاص، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به بیماران خاص در سال ۱۳۹۸ و تعیین سهمیه‌ای در این خصوص از محل منابعِ در اختیار بانک‌های استان را ، پیگیری کرده و جهت توزیع بین بیماران خاص به دبیرخانه کمیته اعلام کند.

در پایان این جلسه نیز مدیریت درمان تامین اجتماعی استان موظف شد تا در اسرع وقت پیگیری لازم را در خصوص پرداخت بدهی تامین اجتماعی به داروخانه دولتی شهدا به عمل آورد.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here