خانه سمینار ها و همایش ها کمبود مربیان توانمند در حوزه اتیسم

کمبود مربیان توانمند در حوزه اتیسم

2993
0

دکتر هوشنگ دادگر، دکتری تخصصی گفتار درمانی دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی

 ما  در ایران حدود ۳۵۰۰ گفتار درمان فارغ التحصیل داریم. اما از این تعدادچند نفر نیروی متخصصی هستند که بتواند در حوزه اتیسم دخالت کند و درمان انجام دهد؟

در حوره کارشناسی  واحدی  داریم به اسم نابسامانی های گفتار و زبان در دوران رشد و عقب ماندگی ذهنی و سندروم های دوران رشد. همچنین در حوزه کارورزی نیز دانشجویان هفت جلسه عقب ماندگی ذهنی هفت جلسه هم کار با کودکان اتیسم را می‌گذرانند و دو واحد عملی کارورزی در مقطع کارشناسی گفتار درمانی دارند.

در مقطع ارشد، واحدی به نام اختلالات رشد زبان وجود دارد که به صورت گذرا به اتیسم می پردازد که بحث‌های پایه‌ای اتیسم است. بخش دیگر در حوزه دکتری تخصصی است که مثل خیلی جاهای دیگر، تربیت نیروی دکتری به سمت حضور در بالین نیست و بیشتر برای مدرسی دانشگاه تربیت می شوند. بنابراین کسانی که وارد دکتری می شوند بر اساس علاقه  می‌تواند تزشان را به سمت اتیسم ببرند، در غیر این صورت تخصصی در این باره وجود ندارد.

به نظر می رسد ما نیروی انسانی کافی داریم، اما بحث اصلاح و توانمندکردن اینها باید جدی باشد. ما متخصصینی داریم که بحث توانمندی نیروی انسانی را انجام می دهند اما خود توانمندی کافی را ندارند.

کیفیت آموزش باید به صورت جدی مورد بررسی  قرار گیرد چرا که با چهار جلسه آموزش نمی‌توان توقع داشت فردی در این حوزه متخصص شود. زیرا که حوزه اتیسم ماهیت پیچیده ای دارد و باید بسیار در آن مطالعه و کار کرد.

 باید در درجه اول کیفیت آموزش مطرح باشد. یعنی اگر حتی دوره کوتاه مدت می گذاریم باید برای  این دوره متخصصی را دعوت کنیم که شماره یک باشد. کدام یک از متخصصین خارجی در ایران کارگاه گذاشتند؟ این در حالی است که در آمریکا اجازه کار به کارشناس گفتار درمانی نمی دهد مگر اینکه دوره‌های مکمل  گذرانده باشد.

*متن بالا سخنرانی دکتر هوشنگ دادگر بود در چهارمین همایش اتیسم که از سوی بنیاد امور بیماری های خاص در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در برج میلاد و برگزار شد.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here