خانه اخبار دومین جشنواره اتیسم با عنوان زندگی با هم

دومین جشنواره اتیسم با عنوان زندگی با هم

1699
0

اگر از خانواده کودک دارای اختلال  طیف اتیسم بپرسید که بزرگترین مشکلشان چیست؟ احتمالا آنها پیش از اشاره به کمبود امکانات، از نگاه های سنگین جامعه و انواع انگ ها گله مند باشند. آنها در خیابان، مراکز خرید، محله، حتی خانه اقوام و …. همواره مورد قضاوت هایی از سرناآگاهی عمومی قرار می گیرند.

در کشور ما بیشتر مردم در مورد اختلال طیف اتیسم اطلاعی  ندارند و رفتار این کودکان را نه یک اختلال که مشکل تربیتی خانواده ها ارزیابی می کنند شاید به همین دلیل است که خانواده های دارای فرزندان اتیستیک خانه نشینی را به حضور در جامعه ترجیح می دهند.

دومین جشنواره اتیسم  نگاهی به همین موضوع دارد. جشنواره ای برای بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در مورد این اختلال که قرار است روز شنبه ۲۵ آبان ماه در سالن همایش های بین المللی رایزن در آجودانیه تهران  برگزار شود.

دکتر امین رفیعی‌پور، پزشک و متخصص روان شناسی سلامت و دبیر برگزاری این جشنواره گفت: « هدف ما از برگزاری این جشنواره انگ زدایی و رفع تبعیض از این کودکان و خانواده هایشان است. ما در بنیاد امور بیماری های خاص با کمک سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش و انجمن های فعال در این حوزه حرکتی را برای اطلاع رسانی عمومی آغاز کردیم. مردم باید بدانند این کودکان در جامعه وجود دارند و  روز به روز جمعیت آنها افزایش پیدا می کند و نباید به صرف داشتن تفاوت هایی آنها را از حقوق اجتماعی و شهروندی محروم کرد».

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا از هر ۵۹ تولد یک نفر ممکن است دارای اختلال طیف اتیسم باشند، گفت: «در کشور ما گرچه آمار دقیقی وجود ندارد، اما اگر فرض بگیریم که یک درصد جمعیت کشور دارای این اختلال است، باز هم آمار بالایی است و نیاز داریم تا برای این افراد در جامعه برنامه ریزی داشته باشیم. در حال حاضر پیش از هر چیز ما نیازمند اطلاع رسانی هستیم تا عموم مردم آگاهی لازم را در مورد این اختلال به دست آورند. بنیاد امور بیماری های خاص با این هدف از عموم مردم دعوت می کند تا در این جشنواره حضور به هم رسانند و درباره اتیسم بیشتر بدانند، از مشکلات خانوادهای اتیسم بشنوند، کودکان دارای اختلال اتیسم را و توانمندی هایشان را ببنند و در یک کلام با هم باشیم تا در کنار هم بودن را یاد بگیریم».

این پزشک و متخصص روان شناسی سلامت گفت: «افراد اتیستیک گرچه در ظاهر ممکن است تفاوتی با دیگان نداشته باشند اما از نظر حسی تفاوت های زیادی دارند؛ آنها معمولا به شلوغی محیط، صدا، نور،سرما ، گرما، گرسنگی تشنگی، انتظار و …. واکنشی شدید دارند. این در حالی که این واکنش ها ممکن است شبیه به هم نباشد به طوری که نتوان دو کودک دارای اختلال طیف اتیسم را مثل هم ارزیابی کرد».

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here