خانه دسته‌بندی نشده در نشست کمسیون دارو و تجهیزات پزشکی شورای عالی نظام پزشکی مطرح...

در نشست کمسیون دارو و تجهیزات پزشکی شورای عالی نظام پزشکی مطرح شد

467
0

به گزارش روابط عمومی بنیاد امور بیماریهای خاص، دکتر محمد جواد کیان پزشک فارغ التحصیل phd اقتصاد سلامت و رئیس مرکز دیالیز سوده در نشست کمسیون دارو و تجهیزات پزشکی شورای عالی نظام پزشکی گفت: بیماران خاص بیمارانی هستند که به اقتضای نوع بیماری که به آن مبتلا هستند بایستی دارو مصرف کنند و یا اقدامات درمانی انجام دهند تا بتوانند یک زندگی طبیعی داشته باشند.وی افزود: بنابراین اینگونه بیماران تقریبا تمام طول زندگیشان درگیر بیماری هستند و وظیفه دولتمردان و دست‌اندرکاران این است که به بخش درمانی این بیماران توجه ویژه‌ای داشته باشند.وی گفت: به دلیل ماهیت بیماری این افراد علاوه بر مشکلاتی که مربوط به درمان است؛ اغلب بیماران به دلیل هزینه‌هایی که بیماری به آن‌ها تحمیل می‌کند و این که اکثرا شاغل نیستند، به سطوح پایین معیشتی سوق داده می‌شوند و در سطوح پایین اقتصادی هستند.ایشان در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی بیماران خاص گفت: به نظر من این مبحث را می‌شود به چهار قسمت تفکیک کرد. در ابتدا باید به کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی توجه کرد که ما دست به گریبانش هستیم. برخی از بیماران می‌گویند کیفیت دارو‌های ایرانی پایین است و از همین رو از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند. البته طبق بررسی‌های ما کیفیت دارو در بسیاری از موارد پایین نیست، ولی اعتماد مصرف کننده‌ها ضعیف است یا پزشکان ما به این موضوع دامن می‌زنند از همین رو لازم است در خصوص این موضوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق انجام شود.دکتر کیان رئیس مرکز دیالیز سوده، البته که بایستی به کیفیت دارو نیز توجه شود. یکی از رسالت‌های اساسی شرکت‌های تولید کننده دارو این است که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. خوشبختانه کشور ما در صنعت دارو پیشرو است و بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور توسط شرکت‌های دارویی داخل کشور تولید می‌شود، اما به دلایل مختلف انگیزه‌ای برای بالا بردن کیفیت دارو ندارند.دکتر کیان با اشاره به اینکه سیاست کلی بیمه‌ها برای تحت پوشش قراردادن دارو‌ها این است که ارزان‌ترین دارو را تحت پوشش قرار می‌دهند و کاری به کیفیت و تاثیرگذاری دارو ندارند گفت: بدیهی است که در این شرایط شرکت‌های دارویی انگیزه‌ای برای تولید محصولات متنوع و با کیفیت نداشته باشد.وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های دارویی بایستی به بحث تحقیق و توسعه توجه ویژه‌ای داشته باشند و دولت در قیمت گذاری به این موضوع توجه کند که حتماً هزینه‌هایی که در تحقیق و توسعه شرکت‌ها صرف می‌شود لحاظ کند.رئیس مرکز دیالیز سوده با اشاره به اینکه در کشور ما دو الی سه شرکت است که تجهیزات مصرفی در دیالیز را تولید می‌کند، بیان کرد: اخیراً با پایین بودن کیفیت بعضی تجهیزات مواجه شده ایم که باعث رنجش بیمار می‌شود و یا با کمبود تجهیزات برای ادامه روند درمان این بیماران مواجه هستیم.

وی می‌گوید: از این رو مبحث کمبود دارو نیز برای بیماران خاص اهمیت ویژه‌ای دارد. این تشدید کمبود‌ها معمولا قبل از افزایش قیمت هاست؛ که بایستی فکری به حال کمبود برخی دارو‌ها و یا تجهیزات پزشکی کرد.دکتر کیان عنوان کرد: موضوع بعدی که برای بیماران خاص حایز اهمیت است؛ گرانی داروست. با برداشتن ارز ترجیحی که شاید اقدام خوبی برای شرکت‌های دارویی باشد؛ البته به شرطی که فشار مضاعفی را بر مصرف کننده نهایی وارد نشود و بیمه‌ها به صورت کامل داروی مورد نیاز بیماران را پوشش دهند بتوان این کمبود‌ها را جبران کنیم.وی اضافه کرد: در حال حاضر بایستی به بحث گرانی دارو بلاخص دارو‌های خارجی و آن دسته از دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه نیستند توجه ویژه‌ای داشت.

رئیس مرکز دیالیز سوده می‌گوید: البته پرداختن به مشکلات شرکت‌های دارویی بایستی مدنظر قرار بگیرد. بالاخره شرکت‌های دارویی نیز مشکلاتی دارند که باید توسط دولت مردان و مسئولان برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. وی اظهار کرد: بحث قیمت گذاری دارو، عدم تخصیص به موقع دارو و کمبود نقدینگی که بخشی از کمبود نقدینگی به بازپرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها باز می‌گردد که همین فشار مضاعفی را به شرکت‌های تولید کننده دارو وارد می‌کند.
دکتر کیان با اشاره به اینکه دولت باید به بخشی از این شرکت‌های دارویی ورود کند و مشوق این شرکت‌ها در بحث تولید دارو باشد، گفت: در قیمت گذاری بایستی همه جوانب لحاظ شود. به طور مثال همانطور که برای ورود دارو به کشور هزینه می‌شود بایستی هزینه بسته بندی دارو نیز لحاظ شود. چرا که بسته بندی دارو نیز گران شده و باید در قیمت گذاری به آن توجه ویژه‌ای شود.
رئیس مرکز دیالیز سوده در پایان اضافه کرد: از طرفی متخصصانی که پروانه مراکز استان دارند در شهر‌های حاشیه‌ای امکان استفاده از این پزشکان را نیست؛ این در حالی است که در شهر‌های حاشیه‌ای پیدا کردن پزشک کار راحتی نیست. از همین رو از سازمان نظام پزشکی درخواست می‌کنم در خصوص این موضوع چاره‌ای بیندیشد تا همه بیماران بتوانند از حضور پزشک متخصص برخوردار شوند و باری از دوش مراکز درمانی برداشته شود.
انتهای پیام

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here