خانه دسته‌بندی نشده با طرح عدم غربالگری، باید شاهد افزایش کودکان مبتلا به تالاسمی در...

با طرح عدم غربالگری، باید شاهد افزایش کودکان مبتلا به تالاسمی در آینده باشیم

795
0

پخش متن کامل بخش تقطیع و تحریف شده مصاحبه فاطمه هاشمی  در مورد طرح غربالگری در واکنش به  تهاجم ناجوانمردانه اخیر طیفی خاص:

بحث غربالگری در سال ۷۵ در مورد بیماران تالاسمی در بنیاد بیماریهای خاص آغاز شد. در دو کشورموفق دنیا در پیشگیری که بررسی کردیم، غربالگری قبل از ازدواج انجام می‌شود ولی در جامعه ما که فرهنگی، مذهبی هستیم، ممکن است اول عقد شرعی کنند بعد دنبال آزمایش بروند که خوب در آن موقع، چطور می توانیم آنها را از هم جدا کنیم؟به همین دلیل، اصرار ما در بنیاد بود که حتماً قبل از انتخاب همسر، یعنی دوره نوجوانی و در مدارس، آزمایش انجام شود.وزارت بهداشت مخالف بود میگفت اینکار باعث می شود به افراد انگ بخورد. پیشنهاد شد، مراکز مشاوره ایجاد شود که زوجها را در مورد عواقب این بیماری مطلع کنند و در صورت تشخیص، مجوز سقط جنین داده شود. دکتر مرندی وزیر وقت با ارسال نامه‌ای در سال ۷۵ به آیت‌الله خامنه‌ای، مجوز اینکار را گرفت که تا زیر سه ماه،سقط انجام شود. اینکار با همکاری بنیاد و وزارت بهداشت انجام و به خوبی پیش رفت و در سراسر کشور هم گسترش پیدا کرد.
 اکنون با اتفاق جدیدی که افتاده، باید شاهدافزایش کودکان مبتلا به تالاسمی در آینده باشیم. چون الان دیگر این آزمایشها انجام نمی‌شود. البته من آمار ندارم و باید بگیریم. ولی وقتی شما آزمایش ندهی  و مشاوره هم نروی و با یک فرد مینور ازدواج کنی، بچه شما امکان مبتلا بودن خواهد داشت.

تصویر پاسخ مقام معظم رهبری به نامه آقای دکتر مرندی(وزیر وقت بهداشت) در سال ۷۵ در خصوص صدور مجوز سقط جنین مبتلا به تالاسمی، قبل از  دمیدن روح و پرداخت دیه:

فیلم مصاحبه فاطمه هاشمی در خصوص طرح غربالگری:

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here