خانه اخبار وعده‌هایی برای عملیاتی شدن نظام ارجاع

وعده‌هایی برای عملیاتی شدن نظام ارجاع

3935
0

خاص پرس: مسئولان وزارت بهداشت از اجرای سیستم ارجاع در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا پایان سال خبر دادند.

نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید بر اساس سلسله‌مراتب به مراکز درمانی مراجع کنند و در غیر این صورت هزینه‌های آن‌ها در پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

سرآغاز نظام ارجاع، به طرح پزشک خانواده بازمی‌گردد. طرحی که در برنامه چهارم توسعه کشور بر اجرای آن تأکید شده بود و بیش از ۱۳ سال برای اجرای آن هیچ اقدام جدی صورت نگرفت.

حال بهزاد کلانتری، مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از مدیریت هزینه‌ها در نظام بهداشت درمان کشور با اجرای این طرح سخن گفته و به ایسنا می‌گوید: «ارجاعات همراه با محدودیت‌ها و مطابق با گایدلاین‌ها انجام می‌شود و این اقدام طبیعتاً کنترل هزینه را در پی خواهد داشت و تقاضاهای القایی از بین می‌روند.»

کلانتری با بیان اینکه قرارداد نظام ارجاع بین بیمه پایه، دانشگاه و پزشکان طرف قرارداد است، می‌گوید: «پزشکان عمومی باید متعهد به ثبت اطلاعات در سامانه نظام ارجاع باشند و درعین‌حال بسته‌ خدمات پایه ابلاغی معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت را اجرا کنند.»

بیش از یک دهه گذشته طرح پزشک خانواده در حالی مطرح شد که بسیاری امیدوار بودند اجرای این طرح علاوه بر گسترش بهداشت عمومی، هزینه‌های درازمدت سیستم درمان در کشور را نیز کاهش دهد. هزینه‌هایی که به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، بخش عمده‌ای از آن ناشی از نبود نظام پیشگیری و بهداشتی قوی در کشور است.

در این طرح هر پزشک خانواده با رصد گروه‌های مشخص شده به‌صورت مستمر، نه‌تنها وضعیت بهداشت عمومی را افزایش می‌داد که در برخی موارد، با مراقبت و پیشگیری به افزایش امید به زندگی نیز منجر می‌شود. در این طرح مراجعه به پزشکان طرح پزشک خانواده رایگان بود و این پزشکان در صورت نیاز بیمار را به سطوح دیگر نظام درمان، آزمایشگاه، پزشک متخصص یا بیمارستان ارجاع می‌دادند.

بااین‌حال به دلایل مختلف اجرای این طرح تنها به‌صورت پایلوت در دو استان محدود ماند و وزارت بهداشت ترجیح داد به‌جای تکمیل آن، به طرح تحول سلامت پروبال بیشتری دهد؛ اما هزینه‌های فراوان این طرح نیز سبب شد که مجلس شورای اسلامی این وزارتخانه را برای اجرای طرح نظام ارجاع برای کنترل هزینه‌ها در فشار قرار دهد.

به اعتقاد برنامه ریزان حوزه سلامت اجرای این طرح می‌تواند ضمن گسترش بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری‌ها، در کاهش هزینه‌های درمان مؤثر باشد.

حال باید دید با تدوین دستورالعمل جدید، این طرح روی زمین‌مانده، بالاخره اجرایی خواهد شد.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here