خانه زندگی سالم پیشگیری از سرطان دهانه رحم با تزریق واکسن اچ پی وی

پیشگیری از سرطان دهانه رحم با تزریق واکسن اچ پی وی

3852
0

دکتر مینو محرز – رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص واکسن HPV گفت: در طب عفونی بر پیشگیری بیش از درمان تاکید می‌شود، مخصوصا در مورد ویروس HPV که در صورت انتقال به افراد دیگر، آنها را گرفتار کرده و قابل درمان هم نیست.

وی با بیان اینکه نوع ۱۶ ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: تزریق و مصرف این واکسن در تمام دنیا توصیه میشود و از دید یک متخصص عفونی ضرورت تزریق آن ثابت شده است؛ چراکه این بیماری درمان قاطعی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران درخصوص راههای انتقال ویروس HPV گفت: این ویروس در اثر تماس و اصطکاک با زگیلهای ایجاد شده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل میشود و معمولا از طریق تماس جنسی این اتفاق به وقوع میپیوندد، در موارد نادر در آرایشگاههایی که بهداشت رعایت نمیشود، با استفاده از وسایلی که تماس مستقیم با ناحیه تناسلی دارد، مثلا حین اپیلاسیون و لیزر نیز ویروس میتواند منتقل شود.

محرز تصریح کرد: ویروس HPV با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم دارد و در مواردی بروز سرطان در مردان نیز گزارش شده است.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن HPV برای تمام گروهها بیخطر است و زنان باردار و شیرده، پس از طی دوره بارداری و شیردهی میتوانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است مردان تا سن ٢۶ الی ٢٧ سالگی و زنان تا سن ٣۵ الی ۴٠ سالگی این واکسن را دریافت کنند. البته تزریق واکسن HPV به سن ازدواج یا آغاز فعالیت جنسی در افراد بستگی دارد و نمیتوان عدد ثابتی ارائه داد؛ چراکه در برخی کشورها تزریق این واکسن از سن ١٢ سالگی در دختران آغاز میشود.

بنابر اعلام وبدا، وی شایعات به وجود آمده در فضای مجازی درخصوص داشتن عوارضی مانند ایجاد ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن را تکذیب کرد و گفت: واکسن HPV عارضهای ندارد و اینگونه شایعه پراکنیها در فضای مجازی منجر میشود مردم حتی از زدن واکسنهای معمول نیز خودداری کنند. باید گفت شایعات در این خصوص غیر علمی بوده و قطعا سلامت مردم را نشانه میگیرد، افرادی که شایعات ایچنینی اشاعه می دهند، شاید غرض خاصی دارند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: تنها ملاحظهای که مردم باید انجام دهند، این است که بعد از تزریق واکسن یک ربع الی نیم ساعت در محل کلینیک یا درمانگاه بمانند و سریع راه نیفتند و این توصیه برای تزریق اکثر آمپولها و واکسنها وجود دارد.

محرز با بیان اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس HPV، استفاده از وسایل محافظت کننده حین رابطه جنسی است، افزود: رعایت نکات بهداشتی در امور روزمره، همچنین رابطه جنسی مطمئن و حفاظت شده و تزریق واکسن HPV از انتقال ویروس به بدن پیشگیری میکند و باید تاکید کرد در این بیماری فقط پیشگیری موثرترین راه است، زیرا فعلا درمانی ندارد.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here