خانه انتخاب سردبیر راه حل در همین ملاطفت‌هاست

راه حل در همین ملاطفت‌هاست

2814
0

دیدار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ورزشکاران بیمار خاص

چهارشنبـه ۲۰ آبـان ۱۳۹۳ آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به سیاق برنامه همیشگی‌شان دیدارهایی دوره‌ای با اقشار مختلف جامعه برگزار کردند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این‌بار میهمان جمعی از مدال‌آوران عضو فدراسیون ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا بودند؛ بیمارانی که گرچه رنج بیماری را متحمل بودند، اما دست از فعالیت و تکاپو برنداشتند و این همان نکته‌ای بود که رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را قابل تقدیر و تحسین دانستند.

این دیدار در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام و با پذیرایی گرم آیت‌الله برگزار شد. در ابتدای این دیدار آیت‌الله هاشمی ضمن خوشامدگویی به مهمانان ورزشکار عنوان کردند: «بیماری‌های خاص شرایط سختی را به افراد تحمیل می‌کند، به همین دلیل اگر کسانی زندگی این بیماران و خانواده‌هایشان را به شرایط قابل تحمل نزدیک کنند، کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. چنین کاری نیازمند تلاش‌های فراوان است.»

ایشان با اشاره به اینکه بنیاد امور بیماری‌های خاص خود را موظف می‌داند در حد امکاناتش به این‌ تکالیف عمل کند، گفتند: «یکی از مواردی که به آن کمتر توجه می‌شود، مسئله ورزش است. ورزش باعث بالا رفتن نشاط و سلامتی جسمی و روحی در کل جامعه می‌شود. این موضوع گرچه در بین بیماران و کسانی که مشکل جسمی دارند قدری سخت‌تر است، اما لازم‌تر به نظر می‌رسد.»

آیت‌الله هاشمی ادامه دادند: «ورزش برای معلولان، جانبازان و سایر بیماران یک ضرورت حیاتی است. بحمدالله ایرانی‌ها در دنیا نمونه خوبی در همه بخش‌ها، به‌خصوص ورزش، بوده‌اند. حتی ورزشکاران دچار مشکل جسمی ما توانسته‌اند خیلی بیشتر از ورزشکاران سالم،‌ در سطح مسابقات مدال بیاورند و بدرخشند.»

ایشان خطاب به اعضای فدراسیون ورزش‌های خاص گفتند: «وقتی خبر پیروزی تیم‌هایتان را می‌شنویم و می‌خوانیم، فکر می‌کنیم چقدر خوب است که این گروه به جامعه امید می‌دهند. من واقعاً از شما متشکرم.»

در ادامه این سخنرانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتظاراتی که از دولت، مجلس، نهادها و همه‌ مسئولان وجود دارد، ارزش‌گذاری بیشتر به افتخارات این گروه ورزشکاران را از امور مهم دانستند و گفتند: «خواسته‌هایی که شما مطرح کردید، به نظرم خواسته‌های سختی نیست. ما که کشور فقیری نیستیم. درست است که ما را در هشت سال فقیر نگه داشتند، ولی این‌‌گونه نمی‌ماند و بعداً اوضاع به گونه‌ دیگری می‌شود. تعجب من این است که وقتی شعار اصلی دولتی، عدالت بود، چگونه مدتی کار شما را تعطیل کرد. این کارشان به هر دلیل و تفسیری غیرقابل قبول و کاملاً ضد عدالت بود، حتی اگر در مابقی کارهایشان درست عمل کرده باشند.»

ایشان ضمن تشکر از تلاش‌های فعالان رشته‌های ورزشی بیماری‌های خاص و معلولان و جانبازان برای تزریق نشاط و امید بیشتر، به جامعه گفتند: «یقیناً جهادی که برای نیازمندان به نشاط می‌کنید، پیش خداوند اجری مضاعف دارد. هزینه مختصری که می‌شود، با نتیجه خیلی خوبی که ارائه می‌دهید.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» به معنای «اى انسان؛ تو با زحمت و رنج به‌سوی پروردگارت حرکت می‌کنی و او را ملاقات خواهى کرد»، گفتند: «اگر بنا باشد که خداوند با اراده الهی همه را سالم نگه دارد و اصلاً مرضی یا ویروس مضری نباشد این کار شدنی است، ولی خداوند ما را در شرایطی آفریدند که خودمان رشد کنیم. به ما عقل و تکلیف داده تا خودمان کارها را انجام دهیم، چون انسان از این راه ترقی می‌کند. اصلاً راه تکامل معنوی بشر، برای رسیدن به خداوند و مقامات عالی، این است که با سختی تلاش کند و خودش راه رسیدن به خداوند را بپیماید. در بشر هم فرشته و هم شیطان وجود دارد و انسان، هم از درون احساس تمایل به کج‌روی و هم تمایل به خدا دارد. انسان باید در چنین مبارزه‌ای، پیش برود.»

ایشان خطاب به ورزشکاران افزودند: «من فکر می‌کنم با این زحماتی که شما متحمل می‌شوید، خیلی از کارهای خوب شما چند برابر دیگران پیش خدا ارزش دارد. با این عشقی که به ورزش نشان می‌دهید و افتخارات بین‌المللی که کسب می‌کنید، خود و کل جامعه را شادمان و امیدوارتر می‌کنید؛ به همین دلیل باید خدا را شاکر باشید که چنین توفیقی به شما داده است.»

ایشان به وظیفه مسئولان در مقابل بیماران و معلولان و جانبازان جامعه اشاره کردند و گفتند: «مسئولان باید با اقدامات پیشگیرانه مانع معلولیت‌ها و مشکلاتی شوند که اینک گریبان بیماران خاص را گرفته است. قبلاً بی‌توجهی بیشتر بود؛ اما الان همه می‌دانند که باید پیشگیری کنیم و باید هزینه‌های لازم را در این باره تأمین کرد؛ اما در حال حاضر ما در مقابل بیماران و معلولان فعلی وظایفی داریم. گاهی حرف‌هایی که خیلی مادی‌گرایانه است شنیده می‌شود؛ مثلاً می‌گویند معالجه و نگه‌داری‌ این گروه، پرهزینه است؛ اما اگر بنا باشد به این دلیل ما وظیفه‌مان را در برابر این قشر انجام ندهیم، حرف درستی نیست، چرا که خیلی چیزها برای بشر هزینه دارد. ««أفضل الأعمال أحمزها» یک اصل در اسلام است؛ یعنی عالی‌ترین اعمال انسان، سخت‌ترینشان است. به‌هرحال خداوند طبیعت را به‌گونه‌ای قرار داده که در آن برخی کارها به‌سختی انجام می‌شود. حال که چنین پیش آمده، این خودش میدانی برای رشد است. آن‌هایی که کمک می‌کنند، به خدا نزدیک می‌شوند و آن‌هایی که صبر می‌کنند و با این حالت‌شان باز هم تلاش می‌کنند و وظایف‌شان را در قبال خود، خانواده و جامعه‌شان انجام می‌دهند، همگی پیش خداوند اجر دارند.»

آیت‌الله هاشمی با اشاره به مشکلاتی که گریبان همه کشورهای دنیا را گرفته است، گفتند: «مثلاً می‌بینیم که یک‌دفعه ویروس ابولا همه دنیا را وحشت‌زده می‌کند یا گروهی مثل داعش پدیدار می‌شوند و خیلی‌ها را می‌ترسانند و ناامنی ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی توجه به دیگر هم‌نوعان و نیازمندان، بسیار مهم است. خداوند بارها و بارها در قرآن، از ایثارگران تجلیل کرده است. الان وقتی می‌گوییم ایثارگر، بیشتر به یاد کسانی می‌افتیم که جانفشانی کرده‌اند، ولی جهادی که در قرآن آمده، عمومی است. هر کار و تلاشی که انسان برای خدا و بشریت انجام دهد، جهاد است، منتهی درجات آن متفاوت است. بعضی‌ها در حد اعلای جهاد و بعضی‌ها در سطوح پایین‌تر قرار دارند؛ اما جهاد، جهاد است. اصلاً تعبیر قرآن، جهاد با نفس و مال است؛ یعنی همان‌طور که آدم با جان دادنش جهاد کرده، کسانی هم که مال خودشان را به نفع نیازمندان هزینه کرده‌اند، جهادگر هستند.»

ایشان به حادثه‌ای که در استرالیا اتفاق افتاد و در آن برخی از افراد به زنان با حجاب اهانت کردند، اشاره کردند و گفتند: «این اقدام، یک اقدام توهین‌آمیز بود که وجدان جامعه را تکان داد. در مقابل این اقدام تعداد زیادی زن مسیحی کمپینی برای حمایت از خانم‌های مسلمانی که مورد اهانت قرار گرفته بودند راه انداختند. آن‌ها حجاب بر سر گذاشتند و مردم را نیز به این کار دعوت کردند. بخش زیادی از دختران مدارس، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها، با حجاب به خیابان‌ها و دانشگاه‌ها رفتند و حدود یک میلیون خانم در این حرکت شرکت کردند. این روحیه انسانی است که سبب شده آن‌ها بدون تعصب از این زنان مسلمان دفاع کنند. این روحیه هنوز در بشر هست. گرچه بسیاری، این روحیات را می‌کشند و به گونه دیگری رفتار می‌کنند و فکر می‌کنند خشونت‌، تنها راه حل است. هیچ‌وقت خشونت راه حل نیست. راه حل در همین ملاطفت‌هاست.»

ایشان در پایان گفتند: «بعضی‌ها در جنگ، جانباز شدند که در جامعه ما حساب دیگری برای آن‌ها باز شده است. بعضی‌ها نیز یا به‌صورت ارثی یا براثر حادثه‌ای معلول و مریض شده‌اند که مسئولان باید وظیفه‌شان را در قبال این گروه خوب انجام دهند. ما با احکام قرآن، می‌توانیم جامعه نیازمند به‌سلامت را در جامعه‌مان، شادمان نگه داریم. شما ورزشکاران هم این افتخار را دارید که با تلاش جسمی‌تان شادمانی را از روزنه دیگری، به نیازمندان اهدا کنید. شما را به خدا می‌سپاریم و امیدواریم به وعده‌هایی که در اینجا داده شد، عمل کنیم. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.»

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here