خانه اخبار برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی- شناختی در اختلالات رشدی

برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی- شناختی در اختلالات رشدی

2827
0

 دومین سمپوزیوم مبانی عصبی- شناختی در اختلالات رشدی از سوی موسسه آموزش عالی علوم شناختی با مشارکت دانشگاه خوارزمی و با حضور صاحبنظران و سخنرانان این حیطه امروز و فردا در تهران، دانشگاه خوارزمی (سالن ابوریحان بیرونی) برگزار می‌شود.

در این سمپوزیوم اساتید برجسته دانشگاه  در حوزه اختلال طیف اتیسم، اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلالات یادگیری، ارزیابی شناختی در اختلالات رشدی و توانبخشی عصبی شناختی در اختلالات رشدی سخنرانی می‌کنند.

علیرضا مرادی،رئیس این سمپوزیوم گفت: علتی که باعث شد این موضوعات را به عنوان محور اصلی سمپوزیوم انتخاب کردیم این است که بچه ها با یکسری مشکلات در سنین ابتدایی زندگی مواجه می شوند که اگر از همان ابتدا به درستی این اختلالات را تشخیص دهیم و درمان مناسبی برای آن داشته باشیم، می توانیم از تشدید بروز این اختلالات جلوگیری کنیم.

این استاد روانشناسی بالینی، به اختلال اتیسم اشاره کرد و افزود: اتیسم، اختلال عصبی‌ رفتاری خاصی است که با نقص در روابط اجتماعی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی همراه ‌با رفتارهای کلیشه‏‌ای و تکراری قرین است. درمان این اختلال شامل طیف گسترده‌ای از مداخلات و درمان های دارویی، بازتوانی شناختی، آموزش والدین، آموزش کودکان مبتلا به اختلال و… می‌شود.

طیبه رفیعی‌پور، معاون روابط عمومی و امور مشارکت‌های بنیاد امور بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز با حضور در این سمپوزیومحاضر شد. او درباره دلیل حضورش در  این سمپوزیوم به خاص پرس گفت: با توجه به فعالیت های بنیاد امور بیماری های خاص در چند ساله اخیر در حوزه اتیسم هدف ما از حضور در این سمپوزیوم، اطلاع از آخرین دستاوردهای روز در حوزه اختلالات تکاملی و رشدی و همچنین معرفی فعالیت های بنیاد امور بیماری های خاص در حوزه اتیسم به حاضران در این سمپوزیوم بود.

در حاشیه این سمپوزیوم دو روزه غرفه بنیاد امور بیماری های خاص نیز جزوات کتاب ها و نشریات منتشر شده از سوی بنیاد را به حاضران عرضه می کند.

تشریح جزئیات برنامه ملی اختلالات اتیسم از سوی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، از تهیه برنامه ملی اختلالات اتیسم خبر داد و گفت: این برنامه از اول آبان ۹۸ در نجف آباد شروع می شود.

محمدتقی جغتایی، در دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، گفت: شایع ترین اختلالات تکاملی، اتیسم است و از همین وزارت بهداشت، برنامه غربالگری این کودکان را در دستور کار دارد.

وی به سیاست های وزارت بهداشت در حوزه اختلالات تکاملی کودکان اشاره کرد و گفت: غربالگری کودکان از طریق امکانات و نیروی انسانی نظام شبکه، ایجاد مراکز تکاملی کودکان در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، غربالگری کودکان برای شناسایی و مداخله کودکان طیف اتیسم، از جمله برنامه های وزارت بهداشت در این حوزه است.

جغتایی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد کودکان در پنج سال اول زندگی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه دارند، افزود: از این فرصت برای شناسایی اختلالات تکاملی کودکان می توان استفاده کرد.

مشاور وزیر بهداشت، با اشاره به برنامه ملی اختلالات اتیسم که از سه سال پیش تهیه آن آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر این برنامه تهیه شده و اجرای پایلوت آن از اول آبان ۹۸ در نجف آباد شروع می شود.

وی افزود: در این برنامه، کودکان بالای ۱۸ ماه بر اساس تست های تکاملی، مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت از طریق نظام شبکه، خدمات دریافت می کند.

جغتایی گفت: امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم این برنامه را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی همچنین از تهیه شناسنامه خدمت کودکان اتیسم خبر داد و افزود: سایر برنامه های غربالگری کودکان اتیسم که از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت دنبال می شود، در نظام شبکه ادغام می شود تا تشخیص نهایی کودکان اوتیسم توسط تیم های متخصص صورت بگیرد.

سبک زندگی منجر به افزایش اختلالات رشدی شده است

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به افزایش اختلالات رشدی در سال های اخیر، گفت: باید نسبت به عوامل و ریشه های بروز این پدیده ، نگاه جدی تری داشته باشیم.

سید کمال خرازی، در دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، افزود: در گذشته های دور فکر می کردند بروز این اختلالات ناشی از وجود ارواح خبیثه و شیاطین است و آن غیر قابل معالجه می دانستند. با توسعه دانش و علم ژنتیک، معلوم شد که اشکال ژنتیکی باعث اختلال در مغز فرد می شود.

خرازی، علوم شناختی و اعصاب اشاره کرد و افزود: این علوم کمک می کند که چگونه افراد دچار اختلالات تکاملی را معالجه کنیم.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، به پیشرفت های علمی دانشمندان برای بررسی مدارهای مغزی انسان اشاره کرد و گفت: دانشمندان با بررسی مدارهای مغزی، می توانند عامل بروز این اختلالات را شناسایی کنند. زیرا، مدارهای مغزی، نقش بسیار مهمی در بروز این اختلالات بازی می کنند.

وی تاکید کرد: با بررسی مدارهای مغزی، می توان عامل ترس و اضطراب را شناسایی کرد.

خرازی، در ادامه به برنامه هایی که در کشور برای علل شناخت اختلالات رشدی دنبال می شود، اشاره کرد و گفت: تولید مغز مینیاتوری و ایجاد کلینیک مغز شناخت، از جمله برنامه هایی است که برای شناسایی علل اختلالات رشدی، در کشور دنبال می شود.

وی افزود: برنامه های کلینیک مغز شناخت، با تشکیل کمیته مشترک توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، دنبال می شود.

همچنین کمال خرازی در حاشیه این برنامه از غرفه بنیاد امور بیماری های خاص بازدید کرد.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here