خانه مقاله ها عفونت در بیماران تالاسمی

عفونت در بیماران تالاسمی

2185
0

دکتر محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی

بیماران تالاسمی معمولا نیاز به خونگیری‌های مکرر دارند که باعث افزایش بار آهن در خون آنها می‌شود. رگ‌گیری یا تزریق‌های مکرر خون می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی را به وجود آورد.

خونی که بدن بیمار دریافت می‌کند علیرغم آنکه مورد آزمایش‌های بسیار قرار می‌گیرد تا ناقل میکروب و بیماری نباشد، اما می‌تواند مملو از باکتری‌هایی باشد که ممکن است در طول زمان، بیماری‌های خود را نشان دهد.

از جمله باکتری‌های بیماری‌زا، سالمونلا است که می‌تواند بیماران تالاسمی را درگیر کند.

بعد از تزریق خون و تغلیظ گلبول‌های قرمز، بار آهن در خون بیماران تالاسمی بالا می‌رود. آهن مهمترین ریزمغذی خون است که موجب توسعه عفونت می‌شود و به همین دلیل در عفونت‌های مزمن، سیستم ایمنی آهن را از بدن خارج می‌کند.

از طرفی بزرگی ارگان‌های داخلی مانند کبد و طحال در بیماران تالاسمی باعث کم کار شدن این عضو می‌شود درحالی‌که طحال یکی از مهم‌ترین ارگانهای دفاعی در بدن است.

یکی از مهم‌ترین باکتری‌های کپسول‌دار که عملکرد طحال در بیماران تالاسمی را ضعیف می کند پنوموکوک و مننگوکوک است.

اگر  بیماران تالاسمی مجبور هستند در مکان‌های شلوغ و مسافرت‌های طولانی باشند باید واکسن‌های پنوموکوک و مننگوکوک را تزریق کنند.

البته این واکسن‌ها برای بیماران تالاسمی همه کشورها توصیه نشده است اما در کشور ما که روابط فردی و تجمعات مذهبی و غیره زیاد است این تزریق برای بیماران تالاسمی توصیه می‌شود.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here