خانه اخبار برگزاری جشنواره ای با هدف انگ‌زدایی از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

برگزاری جشنواره ای با هدف انگ‌زدایی از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

3230
0

بنیاد امور بیماری‌های خاص، با حضور طیف‌های مختلف افراد دارای اختلال اتیسم، جشنواره «اتیسم و درک تفاوت‌ها» را روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد برگزار می‌کند.

دکتر امین رفیعی‌پور، روانشناس سلامت و دبیر برگزاری این جشنواره گفت: «آمار دقیقی در مورد شمار افراد دارای اختلال طیف اتیسم در کشور وجود ندارد، اما پیش‌بینی‌ می‌شود حدود ۸۵۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این اختلال باشند، این در حالی است که مردم ما اطلاعات محدودی در مورد اتیسم دارند و همین موضوع این افراد و خانواده‌های آن‌ها را در در معرض انگ‌های مختلفی قرار می دهد».

مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص ادامه داد: «افراد دارای اختلال طیف اتیسم در معرض انگ‌ها و تبعیض‌های مختلف و ضایع شدن حقوق اجتماعی هستند و بنیاد امور بیماری های خاص با هدف فرهنگ‌سازی برای کاهش این انگ‌ها و تبعیض‌ها این جشنواره را برگزار می کند. هدف از اجرای این جشنواره آشنایی عموم مردم با اختلال طیف اتیسم است. اینکه به مردم گفته شود؛ این اختلال چیست و افراد و خانوادهای درگیر با این اختلال با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟».

به گفته رفیعی‌پور آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با این اختلال سبب می شود که این کودکان و خانواده هایشان کمتر در معرض قضاوت‌هایی از سر ناآگاهی قرار گیرند و مشکلات کمتری را متحمل شوند.

دبیر برگزاری این جشنواره گفت: «کودکانی با طیف‌های متفاوت اتیسم  در این جشنواره حضور خواهند داشت. برخی از این کودکان تعلیم‌پذیر هستند و برخی می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و برخی می‌توانند فراتر رفته و کارهای هنری انجام دهند و … . این جشنواره فضایی برای ارائه این توانمندی‌هاست. ضمن اینکه کارشناسان بنیاد امور بیماری‌های خاص و سازمان‌های حاضر در ین جشنواره نیز به سوالات و ابهامات مردم در مورد این اختلال پاسخگو خواهند بود».

او در پایان گفت: «بنیاد امور بیماری های خاص از حدود ۵ سال پیش با ورود به حوزه اتیسم و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و رایزنی با هیات دولت و وزارت بهداشت و درمان و سازمان کودکان استثنایی توانسته قدم‌های مثبتی بردارد به طوری که شاهد نوشته شدن سند ملی اتیسم  و اجرای غربالگری اتیسم برای نخستین بار از سوی وزارت بهداشت هستیم. از سوی دیگر موضوع بیمه این افراد و توانمندسازی این کودکان از اقدامات دیگری است که بنیاد امور بیماری‌های خاص برای اجرای آن تلاش می‌کند».

این جشنواره روز پنج شنبه ۱۷ مرداد ماه در از ساعت ۱۸ در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران تهران برگزار می شود و حضور عموم مردم در آن آزاد خواهد بود.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here