خانه مقاله ها ارتباط بهداشت بد دهان و دندان با خطر ابتلا به دیابت

ارتباط بهداشت بد دهان و دندان با خطر ابتلا به دیابت

5682
0

محققان هشدار می دهند افراد دارای بهداشت بد دهان و دندان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند.

محققان تاکید می کنند معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان شیوه ای برای تشخیص خطر ابتلا به بیماری است.

«راینالد ساموآ»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی سیتی هوپ کالیفرنیا، در این باره می گوید: «ما به یک رابطه مثبت بین تشدید تحمل گلوکز و تعداد دندان های از دست رفته پی بردیم.»

در این مطالعه، محققان گزارش ۹۶۷۰ فرد بزرگسال ۲۰ سال به بالا را که در طول سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تحت معاینه دندانپزشکی قرار گرفته بودند را بررسی کردند.

آنها شاخص توده بدنی گزارش شده و وضعیت تحمل گلوکز را از طریق میزان گلوکز پلاسما در حالت ناشتا، گلوکز پلاسما دو ساعت بعد، هموگلوبین A۱c، دیابت مشخص شده و اینکه آیا این شرایط با عوامل دهانی یا انسولین همراه بودند بررسی کردند.

آنها همچنین تعداد دندان های از دست رفته به دلیل کرم خوردگی، پوسیدگی و بیماری لثه را در بیماران گزارش کردند.

محققان دریافتند با کاهش تحمل گلوکز از ۴۵.۵۷ درصد در گروه دارای تحمل گلوکز عادی (NGT)، به ۶۷.۶۱ درصد در گروه دارای تحمل گلوکز غیرعادی (AGT) و به ۸۲.۸۷ درصد در گروه مبتلا به دیابت شیرین (DM) تعداد دندان های از دست رفته هم بیشتر بود.

به گفته محققان، هر چقدر میزان تحمل گلوکز بالاتر باشد تعداد دندان های پوسیده و کرم خورده هم بیشتر خواهد بود.

عدم تحمل به گلوکز یک عارضه پیش‌دیابتی است که با مقاومت به انسولین و افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی همراه است. در مبتلایان به عدم تحمل گلوکز، خطر پیشرفت به سمت دیابت آشکار و ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی بیشتر از افراد معمول است

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here