خانه اخبار فشار خون بالا را جدی بگیرید

فشار خون بالا را جدی بگیرید

1927
0

فشارخون بالا علامتی ندارد و بیش از نیمی از مبتلایان به آن به طور معمول تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

عدم درمان فشارخون بالا ممکن است به مشکلات جسمی از جمله آسیب به دیواره عروق منجر شود که می‌تواند به نارسایی قلبی و همچنین از بین رفتن کلیه‌ها بیانجامد.

بخشی از افرادی که در مراکز دیالیز مجبورند برای ادامه حیات دیالیز کنند به دلیل بی‌توجهی به درمان فشار خون بالا دچار نارسایی کلیویی شده‌اند.

کنترل فشار خون بالا با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سبک صحیح زندگی ( شامل فعالیت بدنی،اجتناب از مصرف دخانیات و محدود کردن مصرف مشروبات الکلی)امکان پذیر است.

اجرای یک رژیم غذایی کم نمک، تنطیم دریافت کالری، کاهش مصرف چربی در وعده‌های غذایی،افزایش مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، کلیسیم و منیزیم با استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از سبزیجات و میوه کار سختی نیست و می توان به راحتی تصمیم به اجرای آن گرفت.

فشار خون نیرویی است که خون به جداره شریانها وارد می کند. این نیرو در مقاس میلیمتر جیوه(mmHg) اندازه گیری و به صورت دو عدد تحت عنوان فشار سیستولیک(زمان ضربان قلب)بر روی فشار دیاستولیک(در فواصل بین ضربان ها) ثبت می شود.

فشار خون در طی شبانه روز افزایش و کاهش می یابد اما زمانی که این افزایش فشار مدت زمانی ادامه می یابد،فشار خون بالا نام می گیرد. فشار خون بالا خطرناک است زیر سبب می شود فعالیت قلب افزایش یابد و نیروی زیاد جریان خون می تواند به شریان ها و اندام هایی  مانند قلب و کلیه مغز و چشم آسیب برساند.

فشار خون بالا به فشار خونی گفته می شود که در تمام روز بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلیمتر جیوه باشد. بر این اساس افزایش فشار خون را می توان به شکل زیر بیان کرد.

*افزایش فشار سیستولیک (به تنهایی)- به عنوان مثال ۷/۱۷۰ میلیمتر جیوه

*افزایش فشار دیاستولیک( به تنهایی)- به عنوان نمونه ۱۰۴/۱۲۰ میلیمتر جیوه

*افزایش توام فشار خون سیستولیک و دیاستولیک- به عنوان نمونه ۱۱۰/۱۷۰ میلیمتر جیوه

فشار خون کدام گروه از افزاد باید چک شود؟

فشار خون بالا (هیپرتانسیون)معمولا نشانه ای ندارد . بدون آنکه فشارخونتان را چک کنید از بالا بودن احتمالی آن اطلاع نخواهید داشت . بنابراین فشار خون هر فردی باید حداقل سالی یک بار چک شود. این موضوع در افراد سالخورده، مبتلا به دیابت ، دارای سابقه فشارخون ، افراد دارای فشار خون مرزی(یعنی بیشتر از حد طبیعی و کمتر از حد بیماری- ۸۵/۱۳۰ تا۸۹/۱۳۹ میلیمتر جیوه)

چگونه می توان فشار خون را کاهش داد؟

  • در صورت ابتلا به چاقی وزن خود را کاهش دهید.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.

بخشی از کتابچه «توصیه‌های تغذیه‌ای به افراد مبتلا به فشار خون بالا»

منتشر شده از سوی بنیاد امور بیماری های خاص

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here