خانه اخبار راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان

2031
0

نجمه نیک‌نژاد- کارشناس آموزش بهداشت

گرچه هنوز عامل اصلی ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست، اما راه‌هایی وجود دارد که می تواند تا ۳۰ درصد از بروز این بیماری  پیشگیری  کند یا با تشخیص زودهنگام آن امکان درمان را افزایش دهد.

باید بدانیم که سابقه خانوادگی و افرادی که بستگان درجه یک مانند خواهر یا مادر مبتلا به سرطان پستان داشته‌اند بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

خودآزمایی ماهانه نخستین و آسان ترین راه برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه است. پس هر دختری پس از سن بلوغ باید با روش های خود آزمایی آشنا شود.

این موضوع در میان زنان ۲۰ تا ۶۰ سال که در سنین باروری قرار دارند باید  جدی تر باشد تا درصورت سابقه خانوادگی و وجود علایم هرچه سریع تر به درمان اقدام کنند.

آغاز قاعدگی کمتر از ۱۱ سال و سن یائسگی بالای ۵۴ سال هم خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

تغییر در شکل و قرینه نبودن پستان‌ها، تغییر در حالت پوست پستان شبیه پوست پرتقالی یا وجود زخم و پوسته ریزی، فرورفتگی و خراشیدگی نوک پستان، ترشحات خونی که ممکن است از یک یا هر دو پستان باشد، از علایم هشدار دهنده این بیماری است که انجام  سونوگرافی و در زنان زیر ۴۵ سال و ماموگرافی در سنین بالای ۴۵ را ضروری می کند.

وزن متعادل و رژیم غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات و غلات، مصرف ویتامین E ، کم کردن غذاهای سرخ کردنی و پرچرب، انجام حداقل ۳ تا ۵ روز در هفته فعالیت بدنی به مدت ۳۰  دقیقه با شدت متوسط، پرهیز از مصرف الکل و سیگار در زنان از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان است.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here