خانه اخبار دیابت چالش جهانی

دیابت چالش جهانی

2649
0

دیابت، ششمین علت اصلی معلولیت و از کار افتادگی در دنیا شناخته شده است و دومین عامل مرگ و میر در شهر  تهران بعد از بیماری قلبی و عروقی است. جمعیت مبتلایان به این بیماری در ایران حدود پنج میلیون نفر یعنی ۱۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال تخمین زده می شود.

 40 درصد از بیماران دیابتی در ایران از بیماری خود مطلع نیستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۹‌، در ایران بالغ بر ۱۰ میلیون نفر  به دیابت مبتلا شوند.

هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم این بیماری مزمن در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار است که این عدد تا سال ۱۴۱۹ به دو میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

چاقی و سبک زندگی مهمترین عامل بروز دیابت:

نرخ شهرنشینی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است ( ۷۳%) و در استان تهران ، ۹۴% جمعیت در شهر ها متمرکز شده اند.

۶۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۰ ساله ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی هستند.شیوع چاقی و اضافه وزن درکودکان ایرانی نسبت به دو دهه گذشته ، ۲ برابر شده است و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان ایرانی از چاقی و اضافه وزن رنج می برند.شیوع دیابت در شهر تهران بالغ بر ۱۳ %  و در روستا ها ۵ %برآورد می گردد همچنین فقدان  آموزش و اطلاع رسانی مناسب و موثر در خصوص بیماری دیابت ، استرس و فشار های روانی ،گسترش فست فودها و کمبود فضای مناسب جهت تحرک و فعالیت بدنی ، از مهمترین عوامل شیوع این بیماری در تهران شناخته می شوند

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here