خانه اخبار برگزاری جشنواره اتیسم و درک تفاوت ها+ گزارش تصویری

برگزاری جشنواره اتیسم و درک تفاوت ها+ گزارش تصویری

1617
0

بنیاد امور بیماری‌های خاص، با حضور طیف‌های مختلف افراد دارای اختلال اتیسم، جشنواره «اتیسم و درک تفاوت‌ها» را پنج شنبه ۱۷ مرداد ۹۸ در مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران برگزار کرد.

در این جشنواره که با حضور چندین انجمن و موسسه فعال در حوزه  اختلال اتیسم برگزار شد، ۱۴ غرفه برپا بود تا ضمن ارائه آثار و توانمندی های افراد دارای اختلال طیف اتیسم، موسسات و انجمن های فعال در این زمینه نیز به مردم معرفی شود.

اتیسم اختلالی عصب-رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می کند و مادام العمر است، شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری، حرکتی و… محدود است.

در این جشنواره که با حضور خانواده های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و سایر مردم برگزار شد برخی از این کودکان با اجرای نمایش، دکلمه شعر و موسیقی توانمندی‌های خود را برای حاضران این جشنواره به نمایش گذاشتند.

همچنین گروه موسیقی و اجرای نمایش و بازی شاد کودکانه نیز فضای حال هوای خاصی به این جشنواره داده بود.

یکی از غرفه های این جشنواره مربوط به موسسه توانبخشی پویندگان مهر بود که از اردیبهشت امسال با حمایت بنیاد امور بیماری های خاص فعالیت خود را برای ارائه خدمات استاندارد به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم آغاز کرده است.

به گفته مسئول غرفه این موسسه در جشنواره اتیسم و درک تفاوت ها ، مدرسه دخترانه و پسرانه مخصوص کودکان دارای اختلال طیف اتیسم از مهر ماه فعالیت خود را آغاز و برای این دسته از کودکان خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می کند

جشنواره ای با هدف انگ زدایی از کودکان و خانواده های طیف اتیسم

دکتر امین رفیعی‌پور، روانشناس سلامت و دبیر برگزاری این جشنواره در این مراسم گفت: «آمار دقیقی در مورد شمار افراد دارای اختلال طیف اتیسم در کشور وجود ندارد، اما پیش‌بینی می‌شود حدود۸۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این اختلال باشند و همین موضوع لزوم توجه بیشتر به این گروه را نشان می دهد. به همین دلیل بنیاد امور بیماری‌های خاص با مشارکت سایر موسسات و انجمن های فعال در حوزه اتیسم این جشنواره را برای آگاه‌سازی مردم در خصوص این اختلال برگزار کرد».

همچنین مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص به خاص پرس گفته بود: «افراد دارای اختلال طیف اتیسم در معرض انگ‌ها و تبعیض‌های مختلف و ضایع شدن حقوق اجتماعی هستند و بنیاد امور بیماری های خاص با هدف فرهنگ‌سازی برای کاهش این انگ‌ها و تبعیض‌ها این جشنواره را برگزار می کند. هدف از اجرای این جشنواره آشنایی عموم مردم با اختلال طیف اتیسم است. اینکه به مردم گفته شود؛ این اختلال چیست و افراد و خانوادهای درگیر با این اختلال با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟».

به گفته رفیعی‌پور آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با این اختلال سبب می شود که این کودکان و خانواده هایشان کمتر در معرض قضاوت‌هایی از سر ناآگاهی قرار گیرند و مشکلات کمتری را متحمل شوند.

دبیر برگزاری این جشنواره گفت: «کودکانی با طیف‌های متفاوت اتیسم  در این جشنواره حضور داشتند. برخی از این کودکان تعلیم‌پذیر هستند و برخی می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و برخی می‌توانند فراتر رفته و کارهای هنری انجام دهند و … . این جشنواره فضایی برای ارائه این توانمندی‌ها بود تا کارشناسان بنیاد امور بیماری‌های خاص و سازمان‌های حاضر در این جشنواره نیز به سوالات و ابهامات مردم در مورد این اختلال پاسخگو باشند».

او در پایان گفت: «بنیاد امور بیماری های خاص از حدود ۵ سال پیش با ورود به حوزه اتیسم و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و رایزنی با هیات دولت و وزارت بهداشت و درمان و سازمان کودکان استثنایی توانسته قدم‌های مثبتی بردارد به طوری که شاهد نوشته شدن سند ملی اتیسم  و اجرای غربالگری اتیسم برای نخستین بار از سوی وزارت بهداشت هستیم. از سوی دیگر موضوع بیمه این افراد و توانمندسازی این کودکان از اقدامات دیگری است که بنیاد امور بیماری‌های خاص برای اجرای آن تلاش می‌کند».

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here