خانه اخبار بیماران دیابتی روزانه ١٣٠ گرم کربوهیدرات مصرف کنند

بیماران دیابتی روزانه ١٣٠ گرم کربوهیدرات مصرف کنند

1753
0

بیماران دیابتی روزانه ١٣٠ گرم کربوهیدرات مصرف کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماران دیابتی باید روزانه به طور متوسط بیش از ١٣٠ گرم کربوهیدرات مصرف کنند.

فاطمه السادات امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی دیگر از سخنرانان نشست پزشکان صد مطب دیابتی بود که با اشاره به بیماری دیابت عنوان کرد: این بیماری که در حقیقت به عدم تولید مکفی انسولین در بدن آدمی اشاره می کند، سبب تحلیل برخی از بافت ها نظیر بافت عضلانی می شود.

وی در این برنامه که در باغ گیاه شناسی هتل بلوط برگزار شد، افزود: سال های پیشین محدودیت شدید کربوهیدرات جهت کنترل قند خون به منظور بهبود این بیماری مطرح می شد اما این راهکار در دراز مدت موثر واقع نمی‌شود و به طور کل نیازمند یک برنامه غذایی سالم است.

امیری ادامه داد: هدف اصلی در درمان بیماری دیابت کنترل فشار خون، قند و چربی است و محدودیت های غذایی به مانند گذشته توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: کنترل میزان کربوهیدرات در بهبود این بیماری موثر است اما امروزه بر حفظ لذت غذایی بیماران نیز تاکید می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور عنوان کرد: ٣ تا ۴ واحد کربوهیدرات در ٣ وعده غذایی برای زنان، ۵ واحد برای مردان و همچنین یک الی ٢ واحد کربوهیدرات در میان‌وعده ها برای بیماران دیابتی ضروری است.

به عقیده وی محدودیت های گسترده در رژیم درمانی بیمار را از رعایت اصول صحیح غذایی بازمی‌دارد. بنابراین اصل لذت نیز در این رژیم بسیار اهمیت دارد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر حفظ تعادل در میزان مصرف کربوهیدرات و انسولین اظهار داشت: مدت زمان استفاده از انسولین و تغذیه نیز باید متناسب و این مهم نیز بر بهبود بیماری موثر است.

وی با اشاره به هرم تغذیه افزود: نان و غلات، میوه‌جات و سبزیجات، حبوبات و لبنیات هر یک در تغییر میزان قند خون اثرگذار است اما کربوهیدرات عاملی حیاتی برای تعین قند خون به شمار می رود.

امیری خاطرنشان کرد: استفاده از کربوهیدرات در ساعت نخست مصرف اثرگذار است و بر این عاملی اساسی محسوب می شود.

به گفته این استاد دانشگاه سایر مواد غذایی نظیر پروتیین ها، چربی ها و… به منظور اثرگذاری ۴ تا ۵ ساعت زمان می‌برند.

وی در پایان اظهار داشت: اضطراب و نگرانی، سلامت تغذیه و همچنین استفاده موثر از انسولین با توجه به تنظیم زمانی به طور حتم برای بیماران دیابتی جهت ارتقاء سلامت سودبخش است.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here