خانه اخبار سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به دیابت را ۵٠ درصد کاهش می...

سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به دیابت را ۵٠ درصد کاهش می دهد

1526
0

روز جمعه سوم آبان نشست فصلی پزشکان صد مطب دیابتی با موضوع ترک دخانیات و روشهای مداخله؛ تغذیه و رژیم درمانی به همت بنیاد امور بیماری های  با هدف افزایش اطلاعات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی روز در حوزه دیابت، هر فصل برای پزشکان فعال در طرح صد مطب دیابتی برگزار شد.

در این نشست دکتر فرزاد شیدفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت تغذیه بر سلامت روح و جسم گفت: سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت را نزدیک به ۵٠ درصد کاهش می دهد.

او گفت: دیابت به عنوان یک بیماری وسیع الطیف سبب ایجاد اختلال در برخی از بافت های بدن می شود که به جهت عدم تولید انسولین در بدن اتفاق می افتد.

وی در این برنامه که در باغ گیاه شناسی هتل بلوط برگزار شد، افزود: افزایش گلوکز خون، دفع ادرار و تشنگی مکرر از اصلی ترین علائم این بیماری محسوب می شود.

شیدفر ادامه داد: دیابت نوع اول و دوم در سن ابتلاء، شیوع و همچنین شمار بیماران با یکدیگر متفاوت و دیابت نوع دوم به طور عمده در سنین بالا اتفاق می افتد.

به گفته وی چاقی و اختلالات ارثی از جمله آثار و تبعات این بیماری محسوب می شود که رژیم درمانی و سلامت الگوی تغذیه نقش موثری در پیشگیری از آن ایفاء می کند.

این عضو هیأت علمی کنترل میزان کربوهیدرات را به عنوان مهم‌ترین عامل در جلوگیری و بهبود بیماری دیابت معرفی کرد و افزود: آماده سازی بدنی و سن بیمار نیز بر بهبود تاثیرگذار است.

وی همچنین با بیان این‌که عملکرد عروقی نیز در بیماری دیابت دچار اختلال می شود، تصریح کرد: تشویق به منظور استفاده از غلات نیز بر کنترل دیابت اثرگذار و سبب تناسب اندام می‌شود.

به عقیده شیدفر کاهش وزن سبب بهبود مقاومت انسولین و این مهم بر بهبود بیماری دیابت اثرگذار است.

این متخصص تغذیه در ادامه به تاثیر چربی های محصولات لبنی بر این بیماری اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از محصولات لبنی کم‌چرب خطر ابتلاء به بیماری دیابت را نزدیک به ١٠ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته وی استفاده از هر یک از این مواد غذایی به ویژه افزودنی ها باید با مشورت کارشناسان و متخصصان تغذیه انجام پذیرد.

شیدفر در پایان در خصوص استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی نیز تاکید کرد: دو سوم از این ماده باید در ١٢ ساعت نخست روز و یک سوم از آن نیز در ١٢ ساعت دوم استفاده شود.

وی تصریح کرد: استفاده از این مواد دخانی در بین زنان کمتر از مردان برآورد شده است؛ اما ابتلاء به برخی از بیماری‌ها نظیر دیابت که در اثر استفاده از سیگار تقویت می شود؛ در بین زنان بیشتر به چشم می‌خورد.

به عقیده این مدرس دانشگاه عدم مراجعه مردان به مراکز درمانی از مهم ترین دلایل این اختلاف جمعیتی محسوب می شود.

استقامتی همچنین با بیان این‌که کشور به منظور کنترل مصرف دخانیات و برخی از بیماری ها نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع است؛ تأکید کرد: بسیاری از بیماران دیابتی و… به منظور عدم گسترش بیماری باید استفاده از مواد دخانی را کنار گذارند و برای ارتقاء سلامت از روش های علمی و عملی مراکز بهداشتی و درمانی بهره گیرند.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here