خانه اخبار ۴۰ نکته ؛ ورزش و تالاسمی

۴۰ نکته ؛ ورزش و تالاسمی

101
0

دکتر سید جواد شفقی اصل / دکترای حرفه‎ای و طب ورزشی

🔹ورزش، یک فعالیت جسمانی است که همواره کمک موثری به ایجاد و حفظ تعادل عصبی می‌کند و همه و به‌ویژه بیماران به آن نیاز دارند و در بسیاری از موارد، ورزش در حکم آرام‌بخشی است که کمتر دارویی به پای آن می‌رسد. ورزش موجب بازگشت اعتماد به نفس می‌شود و در واقع بیمار با ورزش به خود و دیگران ثابت می‌کند که هنوز توانایی انجام کارهای خود را دارد.

🔹در این میان ورزش بیماران تالاسمی با نکات مثبت فراوانی دارد که در ادامه به ۴۰ نکته مهم اشاره شده است.

۱٫ بهترین نوع ورزش برای بیماران تالاسمی فعالیت‎های ورزشی هوازی (ایروبیک) است.

۲٫ ورزش‎های هوازی در بیماران تالاسمی باعث کاهش بار آهن در بدن می‎شود.

۳٫ تاثیر ورزش در بیماران تالاسمی از طریق تنظیم ضربان قلب اتفاق می‌افتد.

۴٫ در هنگام ورزش مقدار فریتین خون بر اثر عوامل مختلف فیزیومتابولیکی کاهش می‌یابد.

۵٫ ورزش تاثیر داروی دسفرال را برای دفع آهن از بدن را بیشتر می‌کند.

۶٫ ظرفیت جذب آهن خون به دنبال ورزش افزایش می‎یابد.

۷٫ مهمترین تاثیر ورزش در بیماران تالاسمی بهبود عملکرد قلب و عروق ورزشکار است.

۸٫ بهترین ورزش‎های هوازی برای بیماران تالاسمی‎ عبارتند از: پیاده‎روی آهسته، شنا، تنیس و غیره.

۹٫ ارزان‎ترین، راحت‎ترین و کم عارضه‎ترین ورزش در تالاسمی عبارت است از پیاده‎روی.

۱۰٫ ورزش‎های برخوردی در تالاسمی ممنوع است.

۱۱٫ ورزش باعث بهبود عملکرد کبد و کلیه‌ها در ورزشکاران می‌شود.

 12. ورزش به بهبود همه نوع کم‎خونی کمک می‌کند.

۱۳٫ ورزش منظم می‌تواند به کاهش خستگی ناشی از کم‎خونی کمک کند.

۱۴٫ ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی بیماران می‌شود.

۱۵٫ ورزش باعث تسریع گردش خود به تمام اندام‌های بدن به ویژه بافت‎های عضلانی درگیر در فعالیت‎ها می‎شود.

۱۶٫ هدف نهایی ورزش در ورزشکاران بیمار مانند افراد سالم افزایش سطح سلامتی، تندرستی و امید به زندگی است.

۱۷٫ تاثیرات روحی روانی ورزش در تالاسمی بارزتر از تاثیرات جسمی و بدنی آن است.

۱۸٫ ورزش باعث افزایش روحیه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

۱۹٫ ورزش بهترین داروی ضد افسردگی است.

۲۰٫ ورزش عملکرد قلب و عروق، ریه‎ها، مغز، سیستم گوارش، اعصاب و عضلات و استخوان‎ها را در فرد تالاسمی بهبود می‌بخشد.

۲۱٫ تحقیقات علمی نشان داده است که با انجام جلسات متعدد ورزش کاهش اضافه بار آهن قطعی است.

۲۲٫ ورزش با کاهش بار آهن فرد از رشد و نمو ناقص بدن می‎کاهد.

۲۳٫ ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت در بیماران تالاسمی نقش دارد.

۲۴٫ فعالیت‌های بدنی هوازی در تالاسمی از افت کلسیم و تشنج به دنبال آن پیشگیری می‎کند.

۲۵٫ مهم‎ترین و شدیدترین عوارض انباشتگی آهن در قلب به صورت ناهماهنگی ضربان قلب و نارسایی احتقانی قلب ظاهر می‎شود که با ورزش می‎توان از این عوارض کاست.

۲۶٫ با توجه به اینکه مبتلایان به تالاسمی استخوان‎های ضعیف و سستی دارند و در معرض مشکلات استخوانی بسیاری قرار دارند بنابراین باید کلسیم کافی و بیشتری دریافت کنند تا در ورزش هم آسیب نبیند.

۲۷٫ هدف از ورزش‎های هوازی در تالاسمی بهبود سیستم مصرف اکسیژن است.

۲۸٫ ورزش‎های هوازی در تالاسمی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‎شود.

۲۹٫ ورزشکاران تالاسمی دقت کنند که اگر شدت انجام ورزش‌های هوازی بیش از حد باشد به ورزش غیرهوازی تبدیل می‎شود. ۳۰٫ ورزش‎های هوازی در تالاسمی از ابتلا به سرطان ها پیشگیری می‎کند.

۳۱٫ ورزشکاران تالاسمی برای پیشگیری از پوکی استخوان باید هم‎زمان با ورزش به تغذیه خود نیز دقت کنند.

۳۲٫ برنامه‎های ورزشی‎هوازی باید ساده و عملی و واقع بینانه باشد.

۳۳٫ ورزش‎های هوازی در تالاسمی با تنفس شروع می‎شود.

۳۴٫ ورزش‎های هوازی در بیماران تالاسمی منجر به ایجاد تناسب اندام و آمادگی جسمانی می‎شود.

۳۵٫کاهش فشار خون از نتایج مثبت ورزش در بیماران تالاسمی است.

۳۶٫ انجام تست‎های خونی و آزمایشات مربوط به قبل از ورزش و فعالیت‎های بدنی باشگاهی توصیه می‌شود.

۳۷٫ ورزش عامل تقویت جسم ورزشکاران است.

۳۸٫ ورزش عامل تقویت روح و روان ورزشکاران است.

۳۹٫ ورزش ارزان‎ترین نسخه درمان هر بیماری است.

۴۰٫ مشاوره پزشکی قبل از شروع ورزش در تالاسمی قطعا ضروری است.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here